همه چیز در مورد هک شدن و راه‌های جلوگیری از آن

قبلا می‌خواستم مطلبی با عنوان راه‌های جلوگیری از هک شدن ویندوز و در کل سیستم‌عامل بنویسم ولی دیدم دنیای امروز به دنبال موبایل و ابزارهای دیگر رفته و در این مطلب به صورت کلی در مورد هک نشدن و راه‌های جلوگیری از هک شدن اینستاگرام و تلگرام را نیز در آن شرح داده‌ام.

در این لحظه‌ی در مورد هک در گوگل ۲۵ میلیون نتیجه به فارسی و ۱ میلیارد و ۴۰۰ نتیجه به انگلیسی وجود دارد که اگر بخواهید همه‌ی آنها را مطالعه کنید فقط با روزی ۱۰ ساعت مطالعه هم می‌شود هزاران سال! پس در این مطلب به صورت هرچه خلاصه و روان به شما همه چیز در مورد هک و راه‌های جلوگیری از هک شدن را ارائه می‌دهیم.

معنی و مفهوم Hack

خیلی‌ها را مشاهده کرده‌ام که به هک، به اشتباه حک می‌گویند. این‌ها با هم فرق دارند. هک از Hack گرفته شده و ریشه‌ی کلمه از زبان‌های ژرمنی غربی گرفته شده و سپس وارد انگلیسی و آلمانی شده و در اکثر زبان‌ها هم به همان صورت هک گفته می‌شود. اگر معنی آن را بخواهید به صورت خیلی ساده می‌شود «هر گونه نفوذ و دستیابی به داده‌ها و اطلاعات یک سامانه، با روش‌های غیر معمول را هک می‌گویند». مثال ساده در دنیای امروزی اگر بزنیم، شما اگر یک خانه درست کنید و یک در و پنجره داشته باشد و این خانه یک سامانه باشد،‌ ورودی‌های آن در و پنجره هست و اگر شما بخواهید این سامانه امن باشد، در آن را قفل می‌کنید و اگر پنجره‌ی آن باز باشد و کسی بتواند داخل آن شود این نفوذ و هک به ساده‌ترین روش هست و از باز کردن قفل در و پنجره تا خراب کردن آن و شکستن و … همه راه‌های نفوذ به سامانه‌ی ما هستند و اگر دقت کنید در این مثال ساده ما هر چه قدر این سامانه را امن کنیم باز راه نفوذی را ممکن است یک نفر پیدا کند. پس…

امنیت هیچ سامانه‌ای ۱۰۰٪ نیست!

هیچ کسی به شما ضمانت این را نمی‌دهد که کسی پیدا نمی‌شود تا خانه یا ماشین شما را بدزدد! و این مورد هک و نفوذ هم به این معنی هست. هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که برای شما امنیت کامل را می‌تواند در یک ابزار یا سامانه تامین نماید. ولی می‌توان تا حدی جلوی دزدیدن خانه و ماشین را با نصب Alarm و هشدار و بالا بردن سطح تنظیمات امنیتی گرفت که بهتر از نبودن اینها هست.

پس در هر سامانه‌ای، چه سیستم‌عامل، چه خود موبایل و برنامه‌های داخل آن ما باید تا حدی که می‌توانیم امنیت آن را بالا ببریم تا درصد این دستیابی غیر مجاز به داده‌های ما کمتر گردد.

جلوگیری هک شدن در ویندوز

سیستم‌عامل پر کاربرد در ایران ویندوز هست و باید در این مورد برای جلوگیری از ویروسی شدن و در کل هک شدن سیستم کارهایی را کرد که به اختصار در زیر من لیست کرده‌ام و برای هر کدام از گوگل می‌توانید مطالب و آموزش‌های مرتبط با آن را در صورت عدم اطلاع مطالعه نمایید.

البته سال‌های قبل در این مطلب، به راه‌های هک نشدن در ویندوز و در این مطلب به افزایش امنیت در شبکه‌های اینترنتی عمومی مطلب در سایت قرار دادم که می‌توانید آنها را نیز مطالعه نمایید.

  • همیشه ویندوز خود را به روز (Update) نگه دارید. با هر به‌روزرسانی باگ‌های سیستم رفع می‌شود.
  • از ویندوزهای قدیمی مانند XP و 7 در شبکه‌ی اینترنت اصلا استفاده نکنید! به اندازه‌ی موهای سر یک فرد راه‌های نفوذ آسان به این سیستم‌ها فقط در گوگل وجود دارد.
  • آنتی‌ویروس خود ماکروسافت به شرط به‌روز بودن و فعال بودن همه‌ی امکانات آن بهترین و قوی‌ترین آنتی‌ویروس موجود هست! به آنتی‌ویروس‌های الکی مانند ESET و KasperSky پول ندهید!
  • فایروال خاموش در ویندوز همانند در باز در خانه هست! همیشه حواستان به دیواره‌ی آتشین یا فایروال باشد.
  • همیشه مراقب فایل‌های اجرایی که دانلود می‌کنید باشید چون اکثر باج‌افزارها در کرک‌ها و پچ‌های نرم‌افزارها منتقل می‌شوند.
  • از هر سایتی چیزی دانلود نکنید و ایمیل‌های مشکوک و Spam را حتی باز نکنید!
  • یک درایو خود را با BitLocker قفل کرده و فایل‌های مهم خودتان را در آن ذخیره کنید.
  • امکان AutoPlay را غیرفعال کنید.
  • از مرورگر به روز و ترجیحا از Chrome‌ یا Firefox استفاده کرده و همیشه آنها را به روز کنید.

موارد مثل بالا خیلی بیشتر از این‌ها هست که مهم‌ترین آنها را برای شما لیست کرده‌ام. با همین رعایت موارد بالا سیستم شما تا مدتها غیرقابل هک و ویروسی شدن هست ولی باز باید همیشه حواستان باشد چون یک اشتباه کوچک مساوی با از دست دادن کل اطلاعات و خسارت جبران ناپذیر می‌شود.

علایم هک شدن سیستم و ویندوز چیست؟

علایم مشخصی برای فهمیدن وجود ندارد! شاید سیستم شما ویروسی شده و هک شده و تا سالها هیچ مورد خاصی در سیستم مشاهده نکنید. برای همین اول باید پیشگیری کرد (بحث قبلی) تا حدی می‌توان بدون علایم از هک نبودن سیستم مطمئن شد. ولی از علایم مشهود می‌توان به عوض شدن چیدمان و ظاهر در ویندوز بدون دستکاری خود کاربر، مصرف نامتعارف اینترنت و باز شدن صفحات ناخواسته در مرورگر، به وجود آمدن فایل‌های مشکوک در درایوها و داخل فلش دیسک‌ها، مصرف نامتعارف منابع سیستمی (مانند CPU و هارد) و موارد مشابه نشان از هک شدن سیستم و یا ویروسی شدن آن هست که در اولین فرصت باید با استفاده از Rescue Disk ها از این ویروس‌ها رهایی پیدا کرد.

همه چیز در مورد هک تلگرام

این روزها هر روز هم نشده هر یک روز در میان به این سوال کاربران پاسخ می‌دهم که آیا تلگرام من هک شده یا نه؟ الان باید چه کار کنم؟ برای دسترسی به حساب یک فرد در تلگرام باید به کد امنیتی ارسالی تلگرام به حساب و شماره‌ی آن فرد دسترسی داشت! برای اینکار یا باید گوشی فرد در دسترس باشد یا برنامه‌ی تلگرام او. پس بدون دسترسی به این دو دسترسی به اطلاعات تا حد بسیار بالایی غیرممکن و سخت هست و برای همین، شما باید موارد زیر را برای جلوگیری از هک شدن در تلگرام انجام دهید:

  • هر چند مدت نشست‌های فعال (Active Sessions) تلگرام را بررسی کرده و در صورت وجود حساب مشکوک از آن خارج شوید (آموزش)
  • حتما تایید دو مرحله‌ای (Two step verification) را فعال کنید (آموزش) و تنها راه فراموشی رمز این آموزش هست، سراغ راه دیگری نروید.
  • هر شماره‌ای که برای تایید توسط تلگرام برای شما فرستاده می‌شود نوشته حتی برای خودش نیز آن را ارسال نکنید.
  • بر روی دستگاه خود (موبایل، کامپیوتر و …) موارد امنیتی مانند داشتن رمز عبور قوی و امثال اینها را رعایت کنید.
  • هیچ برنامه‌ای جز سه نرم‌افزار Telegram و Telegram X و Plus Messenger برای استفاده از تلگرام استفاده نکنید.
  • برای به روز رسانی برنامه‌های فوق فقط از طریق Google Play Store یا App Store و در ایران از کافه‌بازار استفاده نمایید.

پس برای جلوگیری از هک شدن در تلگرام موارد بالا را همیشه رعایت نمایید.

همه چیز در مورد هک شدن و راه‌های جلوگیری از آن

همه چیز در مورد هک انیستاگرام (Instagram)

در مورد این در سایت ویرگول، آقای ساسان مقدس اینطور توضیح داده است:

الان دیگه همه اینستاگرام رو گوشی دارن و به شدت فراگیر شده الان موضوعی که زیاد مطرح می‌شه اینه که هک اینستاگرام امکان پذیره؟ اگه امکان پذیره چه جوری اینستاگرام ما رو هک میکنن؟
امروزه شبکه‌های اجتماعی بخشی از زندگی ما شدن و همه ما روزانه بیشتر وقتمون رو در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرونیم، در این پست ما می‌خواهیم راجع به شبکه اجتماعی اینستاگرام صحبت کنیم، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری عکس و فیلم است و در چندین سال اخیر بسیار رشد داشته و توانسته میلیون ها کاربر رو در سرتاسر دنیا جذب کند, شاید شمایی که دارید از مطلب رو می‌خونید در اینستاگرام عضو باشید و فعالیت داشته باشید و قطعا خبرهایی مبتنی بر هک شدن اکانت اینستاگرام افراد معروف شنیده‌اید و حتما این سوال رو از خودتون پرسیدید که هکرها چطوری اکانت اینستاگرام ما رو هک می‌کنن؟ از چه روش‌هایی استفاده می‌کنن؟ چطوری می‌تونیم امنیت خودمون رو در برابر حمله هکرها تامین کنیم؟ اگر می‌خواهید به جواب این سوالات برسید پس تا اخر این مطلب با ما همراه باشید…
هکرها از روش‌های مختلفی برای هک کردن اکانت اینستاگرام ما استفاده می‌کنن و ما قصد داریم در این مطلب چندین روش رو بهتون معرفی کنیم:
یکی از روش‌هایی که بسیار امروزه توسط هکرها استفاده می‌شه پسورد اتک (Password Attack) هست، در این روش هکر سعی می‌کنه تا با تست کردن پسوردهای مختلف به پسورد صحیح دست پیدا کنه، فرض کنید شما یک اکانت اینستاگرام دارید با یوزرنیم test و پسورد ۱۲۳۴۵۶ خب حالا یک هکر میخواد با روش پسورد اتک (Password Attack) اکانت شما رو هک کنه، هکر میاد یک لیستی از پسورد ها رو تهیه میکنه یا میسازه و بعد شروع میکنه این پسورد لیست رو بر روی اکانت شما تست می‌کنه اگر پسورد شما ساده و قابل حدس باشه خیلی زود توسط هکر شناسایی میشه و هکر میتونه به اکانت شما وارد بشه.
روش بعدی که امروزه زیاد شاهدش هستیم استفاده از صفحات جعلی (Fake Page) است، در این روش هکر یک صفحه شبیه به صفحه اصلی اینستاگرام میسازد و با مهندسی اجتماعی (ساده بگم همون گول زدن خودمونه) شخص رو مجبور به وارد کردن اطلاعاتش در صفحه جعلی میکنه و به این شکل هکر به راحتی به یوزرنیم و پسورد اون شخص دسترسی پیدا میکنه.
میرسیم به روش سوم که خیلی روش جالبی هم هست استفاده از اپلیکیشن های تقلبی (Fake App) است، حتما اسم این اپلیکیشن ها رو شنیده اید، فالور بگیر، کافه اینستاگرام و … برای استفاده از این اپلیکیشن ها شما باید اطلاعات اکانتتون رو وارد کنید و بعد از وارد کردن اطلاعات هیج مشکلی پیش نمیاد و شما به راحتی میتونید از اون اپلیکیشن استفاده کنید اما هکر ها با دستکاری این اپلیکیشن ها باعث میشن که یوزرنیم پسورد شما برای خودشون هم ارسال بشه و به این شکل به اطلاعات شما دست پیدا میکنن.
و بلاخره میرسیم به روش چهارم که کشف کردن آسیب پذیری است، هیچ سایت یا اپلیکیشی امنیت صد درصدی نداره ایسنتاگرام هم از این قاعده مستثنا نیست، اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار پر استفاده است و توسط یک تیم بسیار بزرگ پشتیبانی میشه و کشف آسیب پذیری بر روی اینستاگرام کار راحتی نیست و مهارت بسیار بالایی رو نیاز داره، این به این معنی نیست که هیچ کس نمیتونه از اینستاگرام آسیب پذیری کشف کنه کار نشد نداره ولی اگر دنبال راه سریعی هستید پیشنهاد میکنم از سه روش بالا استفاده کنید.

منبع: سایت UltraSec.org

خب بیشتر موارد رو دوستمان بالا با زبان خودمانی بیان کردند که با وجود کلی ویرایش باز هم فکر می‌کنم مشکلات تایپی و املایی و انشایی داشته باشند که چون بحث فنی هست امیدوارم خواننده این مطلب بتواند این مورد را تحمل نماید. در تکمیل موارد فوق نیز باید بگویم در انیستاگرام هم تایید دو مرحله‌ای هست و حتما آن را فعال کرده و رمز پیچیده و یک ایمیل غیر کاری و شخصی با امنیت بالا برای خودتان انتخاب کنید. با این کارها که تا اینجا گفتیم نیاز به فردی برای تامین امنیت صفحه‌ی خودتان ندارید.

در صورتی که در هر یک از موارد بالا سوالی یا مشکلی داشتید فقط در همین صفحه مطرح نمایید تا به مطلب اضافه شده و مشکل شما رفع گردد.

منبع آموزش همین سایت بوده و لازم هست در صورت استفاده در هر مکانی لینک به آن و ذکر نام نویسنده‌ی آن رعایت گردد.

نوشته‌های مرتبط

2 دیدگاه برای “همه چیز در مورد هک شدن و راه‌های جلوگیری از آن”

  1. تمنا

    خیلی مطلب خوبی بود.من پیجم هک شده امانمیدونم چطور برگردونمش چون روی ایمیل فیک زده‌پیجم رو.میشه بگین چیکاربایدبکنم؟!

    1. علیک سلام. شما باید از اول درست همه چیز رو ثبت می‌کردید که بعدا بشه کاری کرد! مثل شماره‌ی تماس و ایمیل درست و رمز غیر قابل حدس. وقتی اینها رو رعایت نکنید خود سازنده هم چیزی به شما نمی‌ده که بتونید پس بگیرید.

پیام بگذارید