روش‌های افزایش سرعت ویندوز ۱۰

این مورد که با افزایش سخت‌افزار شما به سرعت بالایی در یک سیستم دست پیدا می‌کنید صحیح و کاملا علمی هست. ولی در مواقعی ما نمی‌توانیم سخت‌افزار یک سیستم را بهبود ببخشیم و می‌خواهیم تمامی راه‌های نرم‌افزاری ممکن برای افزایش سرعت در یک سیستم‌عامل مخصوصا آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل ویندوز، یعنی ویندوز ۱۰ را باهم انجام دهیم

برای این کار ابتدا شما باید برای خود تعیین نمایید از ویندوز خود چه چیزهایی می‌خواهید! اگه هر موردی که در زیر بیان شده برای شما مهم هست آن کار را انجام ندهید. چون با انجام آن مورد درست هست که سرعت شما بالا می‌رود، ولی یک سری امکانات را از دست می‌دهید.

توجه مهم: تمامی روش‌ها تست شده و قابل برگشت هستند ولی شما در انجام آن دقت نمایید و اگر حس می‌کنید در کار با کامپیوتر زیاد وارد نیستید، این آموزش را ببندید و ادامه ندهید!

۱- رفتن به حالت Best Performance یا High Performance در Power Options

با این کار شما از حداکثر توان سخت‌افزاری سیستم خود برای کارهای روزمره استفاده می‌کنید که در کامپیوترهای رومیزی (Desktop) با این کار مشکل خاصی پیش نمی‌آید ولی در Laptopها و یا Tabletها باعث تمام شدن سریع باتری می‌شود. پس اگر لپ‌تاپ شما با برق کار می‌کند (در این مورد ابتدا این مقاله را مطالعه نمایید) یا کامپیوتر رومیزی دارید برای افزایش توان سیستم به Start‌ رفته و عبارت Control Panel را جست جو کرده و به آدرس زیر بروید:

Control Panel\Hardware and Sound\Power Options

در این صفحه و در وسط صفحه گزینه را بر روی Best Performance یا High Performance قرار دهید و برای برگشتن به حالت اولیه هر موقع که خواستید می‌توانید از همین مسیر بر روی Balanced قرار دهید. با این کار تا ۳۰٪ سرعت ویندوز بالا می‌رود!

توجه نمایید در Build جدید ویندوز ۱۰، و بر روی لپ‌تاپ و تب‌لت‌ها این مورد به Windows Tray (همان کنار ساعت) و نماد باتری منتقل شده که با کلیک بر روی آن می‌توانید به صورت آنی تنظیمات Power را عوض نمایید و به سمت راست اگر آن را بکشید به حالت Best Performance می‌رود و سمت چپ برعکس و وسط آن به حالت Balance‌ می‌باشد.

۲- حذف نرم‌افزارها و برنامه‌های اضافی و غیر ضروری

دقت نمایید که با نصب برنامه‌های مختلف نه تنها حافظه‌ی سیستم اشغال می‌شود بلکه هم در استارت آپ سیستم یک مورد اضافه می‌شود و هم به سرویس‌های درحال اجرای سیستم. برای رفع مشکل قبلا مورد استارت‌آپ را در این مقاله توضیح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه نمایید. برای سرویس‌ها هم یک مقاله مفصل در حال تنظیم هست که بعدا لینک خواهد شد ولی تا آن موقع شما می‌توانید از App and Feature موجود در Settings برنامه‌های اضافی خود را پاک نمایید.

۳- صدای ویندوز را ببندید

در صورتی که از صداهای ویندوز مانند صدای باز کردن پوشه، خطا و یا سایر صداهای هشدار و اعلامی که در ویندوز می‌بینید برای شما ضرورتی ندارد از بخش Sounds موجود در تنظیمات حالت ویندوز را روی No Sound قرار دهید. با این کار تا ۱۰٪ سرعت ویندوز بالا می‌رود!

۴- سرویس OneDrive را غیرفعال نمایید

اگر شما از قابلیت درایو ماکروسافت (OneDrive) استفاده‌ای ندارید بهتر هست آن را غیرفعال کنید. چون سرویس‌های زیادی برای مدیریت آن در ویندوز درحال اجراست و با غیرفعال سازی آن تا ۵٪ سرعت ویندوز بیشتر می‌شود. برای این کار در این مطلب برنامه‌ی گفته شده را دانلود کرده و از بخش Apps گزینه‌ی OneDrive را Delete نمایید. همچنین ممکن است بنا به تنظیمات ویندوز این مورد در Start قابل حذف برای شما باشد.

۵- جستجوی ویندوز را غیرفعال نمایید

ویندوز برای جستجوی سریع در سیستم و داخل هارد هر لحظه مشغول Index کردن اطلاعات شماست و این مورد تا چند درصد توان ویندوز را به خود اختصاص می‌دهد که برای غیرفعال کردن باید به بخش سرویس‌های ویندوز بروید، برای این کار هم می‌توانید عبارت Services را در استارت جستجو و به صورت Run as administrator اجرا نمایید (در ویندوزهای قدیمی باید از Run با عبارت کلیدی services.msc آن را اجرا نمایید)

در صفحه‌ی باز شده Windows Search را پیدا کرده و بر روی آن راست کلیک و Stop نمایید. همچنین برای جلوگیری از اجرای دوباره‌ی این سرویس به Properties آن رفته و گزینه‌ی Startup آن را روی Disabled قرار دهید.

روش‌های افزایش سرعت ویندوز ۱۰

اگر راه و روش دیگری را شما می‌دانید در کامل کردن نوشته به ما کمک کنید.

منبع آموزش و توضیحات: دانش کامپیوتری – لطفا در صورت کپی حتما نام و لینک به منبع آن را رعایت نمایید.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید