پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری

پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری

در این صفحه به سوالات کامپیوتری شما کاربران در حد تخصص و دانش پاسخ داده می‌شود، ولی حتما قبل از پرسیدن سوال نکات زیر را حتما رعایت نمایید چون به دلیل بالا بودن تعداد سوالات و وقت کم سوالاتی که این موارد و سوالات مشابه زیر را پرسیده باشند، بدون جواب می‌ماند:

.

سوالات و مشکلات رایج کامپیوتری

۱- سیستم من بالا نمی‌آید و یا بعد از روشن شدن ریستارت می‌شود و یا خطای Boot می‌دهد و ریکاوری می‌خواهد.

برای رفع این موارد شما باید اول دلیل اصلی مشکل خودتان را پیدا کنید و از نرم‌افزار شروع کنید. اگر سیستم شما در حد بالا آمدن به مرحله‌ی تنظیمات BIOS می‌رسد با این روش آن را Diagnostic یا مشکل یابی نمایید. اکثرا فایل بوت از روی هارد شما پاک شده که باید دیسک ویندوز را در سیستم گذاشته و به مرحله‌ی Repair آن بروید تا مشکلات بوت را خودکار حل نماید. کار بعدی برای تست خرابی سخت‌افزار جدا کردن هارد، رم و سخت‌افزارهای دیگر از سیستم و تست روشن شدن آن هست که اگر مثلا با در آوردن رم سیستم بدون مشکل روشن شد و بالا آمد یعنی رم یا محل قرار دادن آن خراب هست. همچنین صداها و بوق‌های بالا آمدن سیستم در مشکل یابی آن بسیار کمک می‌کنند که در این لینک می‌توانید معنی این صداها را مشاهده نمایید. سایر مشکلات شما در این مورد با رفع نشدن با این روش‌ها سخت‌افزاری هست و باید کیس یا لپ‌تاپ به تعمیر یا گارانتی آن برده شود.

.

۲- از کجا بفهمم هک شده‌ام؟ تلگرام من آیا هک شده؟ برای مقابله با هک در اینستاگرام چه باید کرد؟

خیلی از سوالات این روز کاربران از بنده این سه سوال هست و جواب آنها را در این لینک داده‌ام. اول آن را مطالعه نمایید و در صورت داشتن سوال بیشتر در همان مطلب بپرسید و لازم نیست به ایمیل و تلگرام بنده بابت آن پیغام دهید.

.

۳- آیا این سخت‌افزار بازی من رو می‌کشه و سخت‌افزار من توان اجرای این بازی را دارد؟

کافیست شما به سایت Can I Run It رفته و در وسط صفحه بازی را انتخاب کرده و سپس سیستم خودتان را هم در زیر آن شرح دهید تا حداقل سیستم مورد نیاز برای آن بازی را استخراج کرده و با سیستم شما مقایسه می‌کند و به شما اعلام می‌کند که شما می‌توانید یا نه؟ البته خیلی از اوقات با کم کردن کیفیت بازی تا حدی می‌توان در سیستم ضعیف نیز اجرا کرد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد بهبود نرم‌افزاری این مطلب خوانده شود)

.

۴- مانیتور تصویری ندارد و سیاه هست ولی کیس روشن هست، مشکل کجاست؟

این سوال نیز بارها پرسیده شده و دلیل این مشکل چند حالت بیشتر نیست! باید اول از منبع مشکل بررسی کنید. یعنی پشت کیس خودتان را ببینید، اگر سیم VGA هست و به کارت گرافیک وصل هست، آن را موقتا به خروجی مادربورد وصل کنید و اگر مانیتور شما قابلیت اتصال با HDMI را دارد با این کابل کیس را به مانیتور وصل کرده و تست کنید، اگر باز هم خروجی نداشتید و حتی لوگوی مادربورد را هم نشان نمی‌دهد یعنی مشکل سخت‌افزاری هست و ربطی به تنظیمات BIOS و کارت گرافیک ندارد. در صورت امکان با یک مانیتور و سیم دیگر نیز می‌توانید سالم بودن کیس را مطمئن شوید.

.

۵- فایل فشرده از اینترنت دانلود کردم و موقع باز کردن خطا می‌دهد، چطور این مشکل را رفع کنم؟

فایل‌هایی که از اینترنت دانلود می‌شوند ممکن است ناقص دانلود شود! برای مطمئن شدن شما می‌توانید CRC فایل و حجم را با سایت مقایسه کنید و در صورت امکان باید فایل دوباره دانلود بشود و اگر باز هم خطا داشت یا فایل از منبع خراب هست و باید به ادمین سایت اطلاع دهید یا اینکه سمت سیستم شما هست و باید خطا را دقیق مطالعه کرده و بدانید خطا از چه موردی هست. اگر فایل خراب باشد. در کل تمامی خطاهای مشاهده شده در فایل فشرده در این مطلب آورده شده می‌توانید مطالعه کنید.

.

۶- این سخت‌افزار با مادربوید و پاور سیستم من می‌خواند؟ یا سوالات دیگر در مورد ارتقا سیستم

ببینید دوستان عزیز، من فروشنده و اسمبلر سیستم نیستم که تجربه‌ی این کارها را داشته باشم یا کار روزمره‌ی من این باشد! من برنامه‌نویس و طراح نرم‌افزار سیستم هستم! در مورد سخت‌افزار هم اطلاعاتی دارم که قابل توصیه به دیگران شاید نیست و ممکن هست درست نباشد! خود فروشنده سیستم سخت‌افزاری هم شما اگر کیس ببرید و بخواهید یک قطعه از آن را به روز و ارتقا دهید به شما می‌گوید که تست می‌کنم و در صورت عدم وجود خطا به شما آن را می‌فروشم! یعنی ممکن هست پاور سیستم کمی ضعیف باشد یا مشکلات دیگر! پس این سوالات را از فروشنده لطفا بپرسید، من تخصص سخت‌افزار و اسمبل کردن را ندارم!

.

۷- پس از روشن کردن سیستم هیچ تصویری در مانیتور نیست یا هشدار No signal می‌دهد

اگر اول روشن شدن نوشته‌هایی در مانیتور نمایش داده می‌شود و سپس تصویر سیاه هست از کارت گرافیک هست و باید با Safe mode وارد سیستم شد و بررسی کرد که کارت گرافیک سالم هست یا درایور آن را Uninstall یا دوباره نصب کرد. در صورت درست نشدن باید به تعمیرکار مراجعه شود. در صورت وجود هشدار No Signal‌ از همان اول در مانیتور یعنی مانیتور نمی‌تواند هیچ سیگنال برای نمایش نشان دهد. یعنی یا کابل خراب هست، یا خروجی از کیس به مانیتور مشکل پیدا کرده، یا کارت گرافیک سوخته، یا مانیتور مشکل دار هست و ورودی آن خراب شده. در مانیتورهای جدید شما می‌توانید چندید Source برای یک مانیتور مانند HDMI یا VGA انتخاب کنید که در صورت انتخاب اشتباه هم این خطای No Signal را نمایش می‌دهد که با زدن دکمه‌ی آن یا تنظیم دوباره دست می‌شود.

.

۸- پس از وصل شدن به WiFi اینترنت نیست و صفحه‌ای باز نمی‌شود و یا سایر مشکلات اینترنتی

از ویندوز ۷ به بعد شما می‌توانید در صورت وجود خطا در اتصال به شبکه‌ی اینترنتی و Wireless‌ به صورت بسیار ساده بر روی علامت شبکه یا WiFi راست کلیک کرده و گزینه‌ی Troubleshoot problem را انتخاب نمایید. این ابزار خود ویندوز خطای مربوطه را پیدا کرده و خودش رفع می‌نماید و لازم نیست شما ساعت‌ها وقت برای آن بگذارید. یا در صورتی که نتوانست به شما راه‌کار می‌دهد که بسیار ساده هست. اگر ویندوز شما انگلیسی هست و توانایی خواندن انگلیسی را ندارید، از مترجم گوگل می‌توانید استفاده نمایید: translate.google.com

.

پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری

در صورتی که سوال شما در موارد بالا نیست پس موارد زیر را خوانده و سپس سوال خود را ارسال نمایید:

  • سوالات در مورد قیمت سخت‌افزار و خرابی آن نپرسید، چون من فروشنده‌ی قطعات کامپیوتری نیستم و در مورد خرابی سخت‌افزار هم این سوالات نیازمند بررسی دقیق و فیزیکی با ابزار مورد نیاز خود از نزدیک هستند و من تنها جوابی که می‌توانم بدهم مراجعه به تعمیرکار هست.
  • در مورد رفع فیلترینگ و راه‌های دسترسی به سایت‌های فیلتر شده و در کل عبور از فیلترینگ سوالی نپرسید.
  • همان‌طور که مطلع هستید به Laptop به فارسی لپ‌تاپ گفته می‌شود، هر دو «پ» دارد! به اشتباه لب تاب گفتن کار خوبی نیست! حتی برای راحتی بیان و عربی بودن کیبورد و …!
  • در مورد هک و نفوذ به اطلاعات مردم سوال نپرسید. و اینکه آیا شما هک شده‌اید یا نه اینجا توضیح داده شده و در این مورد هم سوال نپرسید.
  • عنوان مشکل یا سوال شما «سلام» نیست! چکیده‌ای از سوال و مشکل شماست! مثلا لازم نیست در روش تلگرام اول سلام و احوال پرسی بفرستید و ساعت‌ها منتظر جواب من باشید، در یک PM کل متن و در صورت ممکن تصاویر لازم را بفرستید.
  • فینگلیش خواندن وقت می‌خواهد که بنده ندارم، حتما و حتما فارسی بنویسید.
  • مشخصات سیستم، اعم از ویندوز و سخت‌افزار فراموش نگردد، تصویر از محیط مشکل و سوال به رسیدن به جواب کمک می‌کند. یک متن که من خطا می‌گیرم و یک چیز آمد و فلان چیزی که نمی‌دانم زدم به رفع مشکل شما کمک نمی‌کند! دقیق و با سند توضیح دهید.
  • به دوستانی که ایمیل را به صورت qwewqerdfaksdjf وارد کنند هم جوابی داده نمی‌شود! ایمیل درست نشان دهنده ارزش قائل بودن به سوال خودتان هست و وقتی که ارزشی قائل نیستید من هم جوابی به شما که ایمیل الکی بدهید، نمی‌دهم.
  • به سوالاتی که بالا جواب کامل داده شده در جواب شما فقط شماره‌ی مشکلات رایج را می‌دهم. پس مشکلات رایج را اول دقیق مطالعه کنید. ۹۹٪ مشکلات پرسیده شده را در بالا بنده جواب داده‌ام.
  • و مورد آخر، پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری خودتان را در گوگل و ترجیحاً به انگلیسی جستجو کنید، جواب همه سوالات شما در گوگل قبلا حل شده و سریعتر از اینجا به پاسخ خود می‌رسید.

.

با قبول شرایط فوق می‌توانید از طریق روش‌های زیر سوال خود را بپرسید:

.

پرسش در دیدگاه‌های این صفحه:

به منظور پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری از بخش دیدگاه‌های انتهای همین صفحه نیز می‌توانید سوال خودتان را بپرسید. برای اینکار بر روی جای خالی و «به بحث بپیوندید…» کلیک کرده و متن خود را با در نظر گرفتن قوانین بالای متن نوشته  و کد کپچا را وارد کرده و بر روی «درج دیدگاه» کلیک نمایید. همچنین در صورتی که می‌خواهید در صورت پاسخ به دیدگاه شما ایمیلی برای شما ارسال گردد بر روی دکمه «اطلاع از پاسخ‌های جدید به دیدگاه شما (خاموش)» در کنار «درج دیدگاه» کلیک کرده (تصویر زنگ) و حالت آن را روشن نمایید

پرسش در گروه تلگرامی:

از اوایل تیر ماه ۱۴۰۲ یک گروه تلگرامی تاسیس شد تا در موبایل و در صورتی که دسترسی داشتید بتوانید در گروه سوال خود را مطرح نمایید تا در صورتی که یکی از اعضای گروه پاسخ سوال و مشکل شما را می‌دانستند بتوانند به شما کمک نمایند. توجه نمایید گروه را پس از پرسش خود از حالت بی‌صدا خارج نمایید تا در صورت پاسخ دادن به شما اعلان گروه نمایش داده شود.

برای پیوستن به این گروه اینجا کلیک نمایید یا در بخش جستجوی تلگرام آی‌دی @ComputerPQ را بگردید.

(همچنین توجه نمایید در این روش بایستی نرم‌افزار تلگرام بر روی موبایل شما نصب شده باشد و ابزار دسترسی به آن را نیز فعال داشته باشید)

تویتر

در شبکه‌ی اجتماعی Twitter نیز می‌توانید در کنار پرسش یا سوال کوتاه خود آی‌دی بنده (@Mehrdad32_ir) را منشن کنید تا بنده به شما پاسخ بدهم.

این روش نیز جزو روش‌های سریع محسوب می‌شود و همچنین نیازمند ابزار دسترسی به تویتر نیز در این روش هستید.

روش ایمیلی:

در این روش شما به یکی از آدرس‌های ایمیل بنده، با ذکر مشکل و مشخصات خودتان، با ارسال تصاویر لازم برای توضیح مشکل، ایمیل می‌فرستید. آدرس ایمیلهای بنده در بخش تماس با ما وجود دارد.

5,926 دیدگاه برای “پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری”

  1. رضا

    سلام خسته نباشید… روی صفحه مانیتور من گوشه صفحه یه صفحه کوچک باز شده توش دما و fps و یه سری اطلاعات دیگه زده… چطور میکنم اونو از بین ببرم؟

    1. سلام. شما یک برنامه یا افزونه یا مشابه این رو نصب کردید. یا اون رو پاک کنید یا روی همین صفحه دنبال دکمه‌ی بستن باشید.

  2. محمد

    سلام وقتتون بخیر ببخشید باتری مادربرد رو در آوردم و سیستم عامل بالا نمیاید چکار کنم؟

    1. سلام. بذارید سر جاش! ولی ربطی نداره، یه خطا می‌ده و با زدن دکمه‌ای مثل اف ۱ بوت می‌شه.

  3. حسین

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم مادربرد h81m-s2pv ظرفیت چند ترابایت محل زخیره سازی رو داره

    1. سلام. بنده نه فروشنده‌ی قطعات کامپیوتری نیستم و نه اینکه همه‌ی دیتاشیت‌های سخت‌افزارهای دنیا رو حفظ نیستم! از سایت سازنده یا فروشنده‌ها پیگیری بفرمایید.

  4. محمدامین

    با سلام ببخشید چند سوالی درباره قسمت پورت USB داشتم
    کامپیوتر پورت شناسایی میکنه ولی پورت کار نمیکنه در یک قسمتی ارور میده که یو اس پی کار نمیکنه ومن هرچه اونو بروز کنم نمیشه

    لطفا همراهی کنید

    1. سلام. بیشتر باید توضیح بدید. دقیقا کجا و چه خطایی می‌ده؟ این شناسایی منظور چی هست؟

  5. Shhhh

    سلام تروخدا کمک کنید حواسم نبود کلا برنامه گوگل کروم از کامپیوترم حذف کردم به طور کامل
    الان نمیدونم چجوری برش گردونم آیا راه حلی هست ؟

    1. سلام ششششش
      سیامک جان قسم لازم نیست اینجا به همه پاسخ داده‌ می‌شه. اگه کار مهمی دارید به تعمیرکار مراجعه کنید.
      مجدد گوگل کروم رو نصب کنید تا برگرده!

  6. شیرین

    سلام
    وقت بخیر . مرسی از سایت خوبتون
    مودم tp link دارم . وقتی هیچ دستگاهی بهش متصل نیست خود به خود نشانگر دیتا خاموش میشه . ولی همین که گوشی یا سیستم و بهش وصل میکنیم دوباره نشانگر دیتا روشن میشه .
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام. تنظیمات ادمین مودم رو ببینید گزینه‌ای برای آیدل شدن اون فعال شده که شما باید اون رو غیرفعال کنید.

  7. محمد

    سلام من یک لپتاپ دارم که میخوام رمش ارتقا بدم.
    دو اسلات رم داره که یکیش 8g ddr4 2133mhz
    میتونم یه رم با همون مشخصات ولی با فرکانس بالا تر اضافه کنم؟

    1. سلام. اینجا رو مطالعه بفرمایید.

  8. علی

    سلام آفیس ویندوز 7 من مشکل داره و ورد و اکسل و… باز نمیشن، اومدم آنیستالش کنم اما هنوز غیر فعال نشده و گزینه تغییر هم جواب نمیده
    بنظرتون الانکه دارم یه آفیس دیگه دان میکنم میتونم بدون حذف قبلی نصب کنم جدیده رو؟ احتمال زیاد نمیشه، راهنماییم کنید لطفا

    1. سلام. مشکلی نیست نسخه‌ی جدید رو نصب کنید.

  9. مهدی بهره ور

    سلام ایکون برنامه ورد من پریده و نمیتونم برشگردونم
    خوده برنامه هست ولی بجای ایکون ورد یه حالت برگه سفید میاد چجور درستش کنم؟؟

    1. سلام. آیکون مهم نیست. از پروگرمز سرچ کنید و اگه نبود مجددا باید نصب کنید. مشکل بیشتری هست در گروه یا در ایمیل تصویر بفرستید تا بشه کمک کرد.

  10. محمد نور

    سلام.من یه کامپیوتر خریدم ویندوز یازده هست سوییچ مکس یا انگری برد نصب میکنم ارور dllمیده همه کار کردم ویندوز آپدیت کردم تو cmd کد زدم برنامه ccleaner و boot booster نصب کردم بازم هیچی نمیشه بعد میرم خود فایل dll رو دانلود میکنم کپی میکنم بازم هیچی نمیشه لطفاً کمک کنید؟

    1. سلام. عنوان دقیق خطایی که فرمودید رو در گوگل بگردید.

پیام بگذارید