ارتقا رم کامپیوتر و مواردی که باید حتما رعایت شود

تعداد سوالاتی که در مورد ارتقا رم کامپیوتر پرسیده می‌شود چون این روزها بیشتر شده،‌ لازم دانستم مطلبی در سایت برای آن بنویسم تا پاسخی کامل به سوالات شما باشد.

مواردی که باید در تعویض یا ارتقا رم کامپیوتر باید رعایت کنید به شرح زیر است:

موارد مهم در ارتقا رم کامپیوتر

۱- معماری یکی باشد

یعنی معماری رم قبلی و مادربورد شما از نظر DDR3 و DDR4 و اگر قدیمی هست DDR2 بودن باید یکی باشد. کار سختی نیست. رم قبلی را بردارید، برای برداشتن رم هم در کیس باید آن را باز کرده و گیره‌های کنار رم را بزنید کنار و رم را آرام بردارید. دقت نمایید اگر به آرامی رم در نیامد فشار ندهید! این یعنی یک چیزی مانع هست و باید آن را پیدا کنید. شاید گیره کامل باز نشده یا یک مورد دیگر هست. در کامپیوتر با فشار شما ممکن است بخشی از مدار آن آسیب ببیند و دیگر کامپیوتر بالا نیاد.

و پس از بیرون آوردن رم روی آن کاغذی چسبیده که نام سازنده و مشخصات آن را همانند تصویر زیر نمایش می‌دهد:

ارتقا رم کامپیوتر
رم ADATA

در بالا رمی که مشاهده می‌کنید برای کامپیوتر رو میزی هست و رم لپ‌تاپ تقریبا اندازه‌ای نصف این را دارد.

در تصویر فوق به وضوح نوشته DDR3‌ و سرعت آن یعنی 1600 نوشته شده است.

پس باید رمی که شما هم می‌خواهید بخرید DDR3‌ یا هرچیزی که بر روی رم قبلی نوشته شده است باشد.

۲- یکی بودن سرعت رم‌ها

اگر از دو رم استفاده می‌کنید حتما باید سرعت آن‌ها یکی باشد در غیر این صورت خطای Blue Screen مانع کارکرد سیستم شما می‌شود.

این سرعت همانند عکس قبلی بر روی رم نوشته شده، در صورتی که نوشته نبود با جستجوی آن در سایت سازنده و دیدن مشخصات دقیق آن می‌توانید سرعت آن را مشاهده نمایید.

۳- یکی بودن حجم رم‌ها

این مورد شخصا مشاهده شده که با وجود یکی بودن هم مشکلی پیش نیامده! یعنی یک رم ۴ گیگ با سرعت X با یک رم ۸ با همان سرعت کنار هم کار کردند. ولی بر عکس آن هم دیده شده و چون در صورت مشکل در رم کامپیوتر یا سیستم بالا نمی‌آید یا خطای صفحه‌ی آبی مشاهده می‌شود توصیه ما این هست یک حجم باشد.

۴- یکی بودن برند رم‌ها

این مورد هم توصیه می‌شود ولی ممکن است همانند مورد قبلی اصلا باعث مشکل نشود!

در کل توصیه ما این هست که در ارتقا رم، رم قبلی را بفروشید و یک رم جدید با حجم بالاتر و با همان معماری بخرید که مشکلات کم‌تری دارد.

در صورت کپی و استفاده از این مطلب ذکر نام دانش‌کامپیوتری الزامی هست.

نوشته‌های مرتبط

4 دیدگاه برای “ارتقا رم کامپیوتر و مواردی که باید حتما رعایت شود”

  1. علی

    سلام وقت بخیر
    برای کامپیوتری که حداکثر ضرفیت رمش16گیگ باشه از نظر قدرت دوتا رم 8گیگ روش نصب بشه بهتره یا یکی16گیگ همه انهاهم بافرکانش1600مگاهرتزddr3

    1. سلام. اگه سرعت‌ها یکی هست در حد نانو ثانیه اونی که یکی هست بهتره ولی این نانو ثانیه رو هیچ کسی نمی تونه حس کنه!

  2. ali

    یه سوال برام پیش اومده که بعضی مادربردهای ddr3 تو مشخصاتشون پشتیبانی از رم تا ۳۲۰۰ هم نوشته شده در حالیکه تو مشخصات cpu مربوط به اون مادربرد نوشته تا ۱۶۰۰ ساپورت میشه.منظورم نسل ۴ اینتل هست.بعد تکایف چی میشه چون از به نفر شنیدم که رم ۲۱۳۳ رو روی مادربرد ddr3 بسته

    1. علیک سلام. شما هم خسته نباشید.

      شما از اون کسی که بسته هم بپرسید می‌گه باید ببندیم تا ببنیم می‌شه یا نه! بعضی چیزها توی کاتالوگ سخت‌افزار هم نوشته شده ولی ممکنه جواب بده ولی توصیه نمی‌شه. هرچی خود سازنده می‌گه رو شما باید رعایت کنید تا کمتر به مشکل بخورید.

پیام بگذارید