iOS 14 و امکانات جدید و تغییرات آن

apple iphone

جدیدا iOS 14 توسط شرکت Apple برای دستگاه‌های iPhone و iPad ارائه شده است که در آن موارد جدید و تغییراتی رخ داده هست که همانند نسخه‌های قبلی که در این سایت در مورد آن حرف می‌زدیم، در این نوشته نیز می‌خواهیم نسخه‌ی 14 این سیستم‌عامل محبوب را بررسی نماییم.

البته به دلیل تحریم‌ها و اوضاع دلار در کشور ما این روزها خرید یک دستگاه iOS بیشتر جنبه‌ی تجملاتی پیدا کرده تا برای دوست داران تکنولوژی که با سیستم‌عامل این شرکت بخواهند کار کنند.

از اینها بگذریم، سیستم‌عامل iOS به دلیل Native نوشته شدن با C و تکنولوژی‌های روز، بسیار سریع بوده و از UI و ظاهر کاربری خوبی نیز برخوردار است. البته به قدی بر روی Performance کار شده که با حداقل سخت‌افزار نیز بهره‌وری خوبی دارد.

البته خود بنده چون ده سالی هست با سیستم‌عامل Android کار می‌کنم، اکثر تغییرات و موارد جدیدی که در زیر مشاهده می‌کنید و همچنین در نسخه‌های قبلی نیز بیان شده سال‌هاست در سیستم‌عامل اندروید مشاهده کرده‌ام و یکی از ضعف‌های این سیستم‌عامل iOS همین دور بودن از امکانات اولیه اندروید حساب می‌شود. و تا حدودی در این مقاله موارد جدید را با اندروید نیز مقایسه کرده‌ام تا خواننده تفاوت‌های این دو سیستم‌عامل را نیز متوجه شود.

موارد جدید در iOS 14

در زیر تمامی مواردی که خود سازنده آن‌ها را بیان کرده لیست شده است:

معرفی Widget

پس از گذشت بیش از ده سال از معرفی Widget توسط اندروید، بالأخره iOS هم خواست تا در کنار Rotation صفحه‌ی منوی خود که در نسخه‌های آخر اضافه کرده بود!، این قابلیت را نیز به سیستم‌عامل خود اضافه کند.

البته این قابلیت از iOS 12 معرفی شده بود که هر برنامه می‌توانست یک Widget داشته باشد ولی در iOS 14 همانند اندروید می‌توانید مکان آن را عوض کرده و آن را تغییر اندازه نیز بدهید:

معرفی Widget در iOS 14
معرفی Widget در iOS 14

همچنین در این ابزارک‌ها، اپل Smart Stack را نیز معرفی کرده که به گفته خودش با آن می‌توان Widgetها را در بین چند دستگاه این شرکت، مدیریت کرد.

قابلیت گروه‌بندی برنامه‌ها و App Library

باز هم قابلیتی که اندروید سال‌هاست در خود دارد را جدیدا باید iOS در نسخه‌ی جدید خود داشته باشد که با آن شما می‌توانید برنامه‌های خود را گروه‌بندی و پوشه بندی کرده و برای هر کدام اسمی قرار دهید.

قابلیت App Library در iOS 14

البته یک خوبی خود این ابزار دارد Automatic Grouping هست که با توجه به کاربردی که سازنده‌ی آن در AppStore بیان کرده در یک پوشه قرار می‌گیرد. که این قابلیت در برخی Launcher های اندروید مدتهاست معرفی شده است!

تغییرات در Siri

دستیار Siri که سالهاست در iOS معرفی شده است به شما کمک می‌کند با فرمان‌های صوتی با سیستم‌عامل حرف بزنید و دستورات را به صورت صوتی به آن بدهید. البته با نوشته هم می‌توان با Siri در ارتباط بود ولی اصل معرفی و کارکرد آن برای صوت بوده است.

تغییرات در Siri‌ در iOS 14

همانطور که در بالا مشاهده می‌فرمایید دکمه‌ی شروع کار Siri از یک میکروفون به یک دایره‌ی چند رنگ عوض شده که در داخل آن نیز تغییراتی داشته و دیگر لازم نیست یک صفحه‌ی جدید برای نتیجه فرمان شما باز شود و در هرجایی که باشید یک پنجره‌ی شناور کوچک باز می‌شود و در آن نتیجه نمایش داده می‌شود.

قابلیت چسباندن پیام‌ها در Message و جواب خطی و Mention کردن افراد

با این قابلیت می‌توانید مکالمه‌های مهم خود را در بالای برنامه Message به صورت Pin شده در آورید و همچنین در داخل متن آن یک فرد دیگر با Mention یا ذکر نمایید تا از متن پیام شما مطلع گردد.

قابلیت Pin کردن پیام‌ها در Message

امکان مشاهده‌ی تصویر در تصویر (Picture in picture یا PIP)

باز هم قابلیتی که در اندروید حتی حالت Multi-Window و چند پنجره بودن صفحه وجود دارد، در نسخه‌ی جدید iOS شاهد معرفی آن هستیم. که در آن می‌توان همزمان هم یک یا دو ویدیو تماشا کرد و به کارهای دیگر پرداخت:

امکان مشاهده‌ی تصویر در تصویر (Picture in picture یا PIP)
قابلیت تصویر در تصویر

امکان مسیر یابی برای دوچرخه در Maps

در تغییر جدید برنامه نقشه iOS شما اگر با دوچرخه باشید می‌توانید مسیر اضافه شده در نقشه برای رفتن با دوچرخه به مقصد خود را مشاهده نمایید:

معرفی نرم‌افزار جدید برای ترجمه

همانند Google Translate یک برنامه جدید برای اپل نیز اضافه شده است که در آن می‌توانید ترجمه‌های خود را به صورت Live نیز انجام دهید:

نرم‌افزار جدید ترجمه در iOS 14

امکان تعریف برنامه Default برای Email و Browser

برای کاربران اندروید این مورد واقعا خنده‌دار هست که در این نسخه اپل تصمیم گرفته این امکان را به سیستم‌عامل خود اضافه کند که اگر شما دو نرم‌افزار برای مرورگر وب و یا ایمیل داشته باشید یکی را پیش‌فرض قرار دهید!

جدا سازی سیستم‌عامل iPad از iPhone

طبق آخرین تصمیم نام این سیستم‌عامل نیز از iOS به iPadOS عوض شده و از iPadOS 14 نگارش این سیستم‌عامل برای تب‌لت‌های اپل شروع می‌شود.

در تغییرات آن فعلا مورد مشخصی را ذکر نکردند ولی DPI و عمق تصاویر آن بیشتر بوده و امکانات مخصوص تب‌لپ‌ها و صفحه‌های بزرگ در آن قرار می‌گیرد.

مورد این را برای اندروید در نسخه‌ی ۳ یادمان هست که بعدا شکست خورد و دوباره سیستم‌عامل تب‌لت و موبایل را گوگل از نسخه‌ی ۴ اندروید یکی کرد!

صفحه‌ی جدید Call Screen

همانند تغییرات جدید اندروید، در صورتی که شما داخل یک برنامه خاص باشید دیگر کل صفحه به Call Screen تخصیص داده نمی‌شود و بالای صفحه یک نوار برای قبول را رد تماس و نام و مشخصات تماس گیرنده نمایش داده می‌شود:

صفحه‌ی جدید Call Screen

سایر موارد اضافه شده در iOS 14

موارد زیر نیز در این تغییرات وجود دارد که به دلیل مهم نبودن آن‌ها همانند موارد قبلی فقط به صورت لیست بیان شده‌اند:

  • صفحه جست‌جو به صورت شناور و در صفحه‌ی کوچک
  • تغییرات در Apple Pencil و امکان نوشتن در داخل TextBoxها
  • امکان دریافت برنامه‌ها در اندازه‌ی کم حجم و بنا به نیاز خودتان
  • معرفی watchOS 7 و امکانات جدید آن همانند شمارش تعداد شستن دست‌ها
  • تغییر نام برنامه Activity به Fitness
  • معرفی AirPod جدید و امکانات آن
  • معرفی Sign in with Apple
  • معرفی حالت CarPlay برای استفاده در خودرو و امکانات جدید آن

توضیحات این موارد از ویدیوی آن در یوتیوب و سایت اپل گرفته شده است و بنده خودم این نسخه را تست نکرده‌ام که بتوانم به سوالات شما در مورد آن پاسخ بدهم.

منبع: دانش کامپیوتری

لطفا در صورت کپی نام نویسنده و لینک به آن را رعایت نمایید

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید