نصب و دریافت DirectX برای ویندوز

از DirectX برای اجرای بازی و عملیات گرافیکی آن به کار می‌آید. که نصب بودن نسخه‌ی آخر آن با توجه به ویندوز شما در سیستم‌عامل برای اجرای بازی‌ها ضروری می‌باشد. در این مطلب ما نسخه‌ی نهایی دایرکت اکس را برای دانلود و نصب آن برای شما ارائه کرده‌ایم.

تاریخچه‌ای در مورد DirectX

اولین نسخه‌ی DirectX در ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۹۵ انتشار یافت که در سایت ویکی‌پدیا در مورد دایرکت ایکس اینطور نوشته شده است:

دایرکت اکس (به انگلیسی: DirectX) مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) است که کارهایی مربوط به محیط‌های چندرسانه‌ای در سکوهای مایکروسافت را بر عهده دارد. از کاربردهای خاص آن برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای، ویدئوهای سه‌بعدی است. سیستم عامل DOS اجازه دسترسی مستقیم به کارت های ویدئویی، صفحه کلید، ماوس، دستگاه های صوتی و دیگر قسمت های سیستم را فراهم می کرد در حالی که ویندوز 95 با مدل حافظه محافظت شده عرضه شد و برنامه نویسان اجازه دسترسی مستقیم به سخت افزار را نداشتند.[۱] مایکروسافت به یک راه حل سریع برای برنامه نویسان نیاز داشت. ایزلر(سرپرست توسعه)، سنت جان و انگسترام (مدیر برنامه) با هم برای حل این مشکل با یک راه حل که در نهایت DirectX نامیده شد، همکاری کردند. اولین نسخه DirectX در سپتامبر 1995 منتشر شد.

سایت ویکی‌پدیا – مطلب DirectX
DirectX
آرم DirectX 12

آخرین نسخه‌ی DirectX شماره‌ی ۱۲ با کد 10.00.10240.16384 می‌باشد که برای ویندوز ۱۰ و XBoxOne منتشر شده و اکثر کارت‌گرافیک‌های امروزی نیز آن را پشتیبانی می‌کنند.

کدام نسخه‌ی دایرکت ایکس را نصب کنیم؟

قبل از هر کاری باید ببینید کارت گرافیک و سیستم‌عامل شما تا چه نسخه‌ای از دایرکت‌ایکس را پشتیبانی می‌کند. برای این کار کافیست در گوگل پس از نام کامل کارت گرافیک عبارت support directx شماره‌ی دلخواه را بنویسید. برای مثال من می‌خواهم برای کارت گرافیک NVidia Geforce 950 این بررسی را انجام دهم. در سایت گوگل عبارت زیر را می‌نویسم:

nvidia geforce gtx 950 support directx 12

اولین سایتی که در نتایج می‌آید سایت خود سازنده هست که با این لینک تمامی کارت‌های گرافیکی که دایرکت ایکس ۱۲ را پشتیبانی می‌کنند را لیست کرده است.

به همین راحتی می‌توان برای AMD نیز جستجو کرد و به نتیجه‌ی دلخواه رسید. سپس اگر مطمئن شدید که ویندوز شما ۱۰ هست و کارت گرافیک شما دایرکت ایکس ۱۲ را پشتیبانی می‌کند، کافیست بدانید آخرین نسخه‌ی DirectX که بر روی سیستم شما نصب شده است کدام هست:

آخرین نسخه‌ی دایرکت ایکس نصب شده بر روی سیستم کدام هست؟

برای فهمیدن این سوال کافیست در Run ویندوز (با راست کلیک بر روی آرم ویندوز ۱۰ می‌توانید Run را اجرا نمایید. با دکمه‌های ترکیبی Windows + R نیز می‌توانید اجرا نمایید) عبارت dxdiag را بنویسید و اجرا نمایید.

در پنجره‌ی باز شده در بخش System Information جلوی DirectX Version نسخه‌ی نصب شده‌ی دایرکت ایکس بر روی سیستم شما را نشان می‌دهد. حال می‌توانید از بخش بعدی DirectXی که می‌خواهید را نصب نمایید.

دانلود و نصب DirectX در ویندوز

با آموزش‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های زیر دایرکت ایکسی که می‌خواهید را نصب نمایید:

برای نسخه ۱۲ دایرکت ایکس شما باید حتما به اینترنت وصل باشید و پس از نصب این فایل کم حجم، با وصل بودن به اینترنت با توجه به کارت گرافیک شما از ۱۰ مگابایت تا ۲۰۰ مگابایت بسته به نیاز از سایت ماکروسافت فایل‌های لازم دانلود و نصب می‌شود. همچنین با نصب آخرین نسخه‌ی درایور کارت گرافیک نیز دایرکت ایکس آخر برای کارت گرافیک شما نصب می‌گردد.

برای نصب Direct X 11 برای ویندوز XP الی ۸.۱ از این لینک فایل 45 مگابایتی را دانلود کرده و به صورت کاملا Offline دایرکت ایکس ۱۱ را نصب نمایید.

برای دایرکت ایکس ۱۰ لینک مناسب و سالم پیدا نکردیم چون برای ویندوز ویستا بود و این ویندوز کاربر زیادی چون این روزها ندارد پشتیبانی نمی‌شود!

همچنین برای دانلود و نصب دایرکت ایکس ۹ نیز با حجم 95 مگابایت از این لینک می‌توانید اقدام نمایید.

نوشته‌های مرتبط

4 دیدگاه برای “نصب و دریافت DirectX برای ویندوز”

  1. امیر جهانی

    سلام، آیا راهی هست که بتوان Windows 7 32 Bit را به 64 بیت ارتقاء داد؟ متشکرم

    1. سلام. باید ویندوز دوباره نصب بشه.

  2. متین رجبی

    1 ببخشید برای ویندوز 7 با کارت گرافیک 256 کدوم نسخه خوبه ؟؟
    2 کاربرد این برنامه افزایش گرافیکه ؟؟

    1. سلام.همه اینها رو نوشتم در متن مطالعه کنید…

پیام بگذارید