معرفی 3 پردازنده (CPU) برای ویرایش ویدیو و فیلم

پردازنده‌ی کامپیوتر (CPU) هرچه قویتر و بهتر باشد سرعت پردازش و در کل سرعت کار کردن با کامپیوتر هم بیشتر می‌شود. ولی برای بازی یک نوع CPU لازم هست، برای کارهای گرافیکی و برای کارهای صنعتی هم یک مدل پردازنده و CPU بهتر هست. در این مطلب ما بهترین پردازنده‌ها برای کارهای ویرایش فیلم و ویدیو را برای شما لیست کرده‌ایم.

مقدمه‌ای در مورد پردازنده

در سایت ویکی‌پدیا در مورد پردازنده اینطور نوشته:

واحد پردازش مرکزی (به انگلیسی: Central Processing Unit) یا پردازنده مرکزی (به انگلیسی: Central Processor)، که با نام CPU شناخته می‌شود، یک مدار الکترونیکی در رایانه‌ها است که وظیفه اجرای مجموعه دستورالعمل‌های (Instructions Set) یک برنامه رایانه‌ی را از طریق محاسبات پایه ای، منطق و عمل ورودی/خروجی بر عهده دارد.

یکی از اجزای اصلی CPU، واحد محاسبه و منطق (ALU) است که وظیفه اجرای اعمال محاسباتی و اعمال منطقی را بر عهده دارد. واحد ALU همچنین شامل ثبّات‌ها (Registers) است که وظیفه تغذیه عملوندها به ALU و ذخیره نتایج عملکرد آن را بر عهده دارند. واحد ALU همچنین شامل یک واحد کنترلی است که وظیفه تنظیم واکِشی (Fetching) و اجرای دستورالعمل‌ها (از داخل مموری) را از طریق هدایت هماهنگ به ALU، رجیسترها و سایر اجزا بر عهده دارد.

اکثر CPU های جدید ریزپردازنده ای هستند، که در آن CPU بر روی یک مدار مجتمع (IC) تنهای ساخته شده از نیمه رسانای-فلز-اکسید قرار داده می‌شود. یک IC علاوه بر CPU ممکن است شامل حافظه، رابط‌های جانبی و دیگر اجزای رایانه باشد؛ این چنین تجهیزات مجتمعی را معمولاً میکروکنترلر یا SoC (سیستم روی یک تراشه) می‌خوانند. در بعضی رایانه‌ها از پردازنده‌های چندهسته‌ای استفاده می‌شود. این پردازنده‌ها شامل یک مدارمجتمع هستند که شامل دو یا چند “هسته” یا “core” می‌باشند.

آرایه‌پردازها یا پردازنده‌های برداری دارای پردازنده‌های چندگانه هستند که به صورت موازی با هم کار می‌کنند، و در آن هیچ واحدی مرکزی در نظر گرفته نمی‌شود.

شکل ظاهری، طراحی و نحوه به‌کارگیری پردازنده‌ها در طول دوره تاریخ شکل‌گیری آن‌ها تغییر کرده‌است ولی عملکرد پایه ای آن‌ها بدون تغییر باقی مانده‌است.
مدت زمان انجام یک کار به‌وسیله رایانه، به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها، سرعت پردازنده است. سرعت پردازنده معمولاً بر حسب مگاهرتز یا گیگاهرتز سنجیده می‌شود. هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد، پردازنده سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود، محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد.

لیست بهترین CPUها برای ویرایش ویدیو

۱- AMD Ryzen 5 1600 AF: مشخصات این پردازنده به شرح زیر است:

  • هسته: ۶ هسته‌ای
  • تعداد Threadها: ۱۲
  • کلاک حداکثر: 3.6 گیگاهرتز
  • قابلیت اورکلاک: بله

یکی از بهترین پردازنده‌های بازار برای ویرایش ویدیوهای ۱۰۸۰ همین مدل AMD Ryzen 5 1600 AF می‌باشد که بر اساس قیمت بازار این مدل برای شماره‌ی ۱ پیشنهاد می‌شود. چون سری ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ این پردازنده با اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری می‌توانند بهتر از این مدل باشد.

۲- AMD Ryzen 5 3600: مشخصات فنی این پردازنده به شرح زیر است:

  • هسته: ۶ هسته‌ای
  • تعداد Threadها: ۱۲
  • کلاک حداکثر: 4.2 گیگاهرتز
  • قابلیت اورکلاک: بله

با این پردازنده‌ی گرانقیمت شما حتی می‌توانید ویدیوهای 4K نیز ویرایش و تدوین نمایید. این پردازنده از تکنولوژی Zen 2 پشتیبانی می‌کند که نسبت به پردازنده‌های هم رده در سخت‌افزار بهره‌وری و Performance بالاتری دارد.

اگر می‌توانید بیشتر از ۵۰ دلار نیز هزینه نمایید نوع 3600X این پردازنده نیز موجود هست که سرعت و Performance بالاتری دارد.

۳- AMD Ryzen Threadripper 3990X: اگر به دنبال بهترین پردازنده‌ی این روزها هستید این پردازنده ۳۷۰۰ دلاری را می‌توانید مشاهده نمایید (با دلار ۱۸ تومانی می‌شود 66 میلیون و 600!). مشخصات این پردازنده به شرح زیر است:

  • هسته: ۶۴ هسته‌ای
  • تعداد Threadها: ۱۲۸
  • کلاک حداکثر: 4.3 گیگاهرتز
  • قابلیت اورکلاک: بله

این پردازنده بیشتر به پردازنده‌های سرورها شبیه هست تا پردازنده‌ی داخل کیس عادی! ولی با داشتن این CPU شما می‌توانید همه نوع ویدیو با هر کیفیتی را ویرایش نمایید و هیچ کاهش سرعتی در کامپیوتر خود حس نکنید.

CPU AMD

انتخاب بهترین پردازنده بیشتر به جیب شما ربط دارد! چون در ایران ما انتخاب بیشتری نداریم و امروز که این مطلب را من می‌نویسم از سه مدلی که در بالا نوشته شده بود فقط دو مدل اول با قیمت‌های حدود ۴ الی ۷ میلیون در بازار به فروش می‌رسند که ممکن است در آینده اصلا پیدا کردن این مدل‌ها سخت باشد. ولی در کل برای کارهای گرافیکی داشتن GPU و گرافیک خوب هم شرط هست و شما باید به آن نیز توجه داشته باشید.

در مورد پردازنده‌ها اگر سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌های زیر مطرح نمایید تا پاسخ داده شود.

پیام بگذارید