تغییرات جدید در به روز رسانی Spring Creators Update ویندوز ‍۱۰

ویندوز ۱۰ در آخرین به روز رسانی خود تغییرات و قابلیتهای جدیدی ارائه کرده که همانند به روز رسانی‌های قبلی ماکروسافت برای ویندوز ۱۰ باعث افزایش کارایی آن شده و باگ‌های موجود را در آن رفع کرده و امنیت ویندوز نیز با پچ‌های امنیتی افزایش داده است.

به گفته برخی منابع غیر رسمی این به روز رسانی ۱۰ April ارائه خواهد شد که برای دریافت این به روز رسانی کافیست در ویندوز ۱۰ قابلیت Update را فعال کنید (اگر غیرفعال نکرده‌اید این مورد به صورت معمول فعال است) و از بخش Setting و Update می‌توانید به‌روزرسانی را دریافت نمایید. (حجم این به‌روزرسانی بسته به سیستم و سخت‌افزار از ۵۰۰ مگابایت یا ۱ گیگ متغیر است.

 

۱- افزوده شدن گاهشمار (Timeline)

گاهشمار (Timeline) ویژگی‌ای جدیدی است که مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ اعلام کرده است که مدتها قبل از این در مورد آن حرف زده بود و در مراحل اتمام آن بود. این ویژگی یک جدول زمانی از وظایفی را که در آن روز کار می‌کنید را ارائه می دهد. که این ویژگی باعث می‌شود اسناد، پیوندها (لینک‌ها) و حتی ایمیلهایی که به آنها پاسخ داده اید را به یاد بیاورید.

۲- افزوده شدن نزدیک به اشتراک (Near Share)

پس از اینکه Apple قابلیت AirDrop را ارائه داد ماکروسافت نیز به فکر ساخت یک ابزار همانند آن افتاد که در قابلیت Near Share را اضافه کرده است. در این برنامه شما می‌توانید فایل‌های خود را در ویندوزهای ۱۰ کنارتان با کمک فناوری‌های موجود (اینترنت، شبکه و …) به اشتراک بگذارید. البته به یاد داشته باشید که در این اشتراک گذاری، امنیت در بالاترین سطح ممکن لحاظ شده است.

۳- قابلیت Windows Diagnostic Data View

پس از ارائه ویندوز ۱۰ یک قابلیت با عنوان diagnostic data it collects and enabling افزوده شد. و در این ویژگی داده‌های بی‌نام و نشان سیستم برای بهبود ویندوز به سرور ماکروسافت ارسال می‌شد. که با استفاده از Windows Diagnostic Data View شما می‌توانید این داده‌ها را دقیق مشاهده کنید و مطمئن شوید که داده شخصی و مهمی برای سرور ارسال نمی‌شود.

 

۴- محدودسازی پهنای باند برای انجام به‌روزرسانی‌ها

از مشکلات اصلی ویندوز ۱۰ که مخصوصا ما ایرانی‌ها از آن شاکی بوده‌ایم حجم بالای به‌روزرسانی‌های آن است. که با توجه به هزینه‌ی بالای اینترنت در ایران و لزوم این به‌روزرسانی‌ها اکثرا کاربران آن را غیرفعال می‌کنند. و این غیرفعال سازی باعث به هم ریختن ویندوز و خرابی آن می‌شود. در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ این مشکل به صورت ۱۰۰٪ برطرف نشده ولی گزینه‌ای برای تنظیم حداکثر پهنای باند برای به‌روزرسانی‌ها ارائه شده است. که با کم کردن آن دیگر سایر کارهای شما در ویندوز مختل نمی‌شود.

 

۵- پنل تنظیمات قلم (Font)

در این پنل شما می‌توانید فونت‌های جدید را از Microsoft Store دانلود کرده و آنها را شخصی‌سازی کنید.

 

۶- قابلیت Focus Assist

قبلا قابلیت Quit Hours موجود بود که با قابلیت جدید Focus Assist شما دیگر مزاحمت‌هایی در طول انجام یک کار با ویندوز نخواهید داشت. برای مثال در وسط تماس تصویری Skype با آمدن یک ایمیل یا Notification از یک برنامه دیگر، صدای اضافی پخش نمی‌شود و مزاحمتی ایجاد نمی‌شود. از مثال‌های دیگر برای این ابزار در هنگام بازی یا سایر کارهایی هست که نیازمند تمرکز بر روی آن هستند.

 

۷- امکان بی‌صدا سازی (Mute) در مرورگر Edge

در مرورگرهایی نظیر Google Chrome امکان این وجود دارد که شما یک Tab خاص را بی‌صدا کنید و در نسخه جدید Edge‌ ماکروسافت که با آپدیت بهاره ارائه می‌شود این امکان اضافه شده است.

 

۸- امکان سویچ در بین چند کارت گرافیک

در نسخه قبلی آپدیت ویندوز ۱۰ در Task Manager می‌توانستیم ببینیم یک برنامه از کدام کارت گرافیک استفاده می‌کند که در این آپدیت می‌توان از تنظیمات تنظیم کنیم که یک برنامه از کدام کارت گرافیک نیز استفاده کند و لازم به نصب بودن نرم‌افزار مخصوص کارت گرافیک دیگر نیست.

 

۹- جابجایی برخی تنظیمات از Control Panel به Setting

همانند تنظیمات قبلی برخی از تنظیمات صدا و برنامه‌های باز شوند نیز در Setting آورده شده و این نوید را می‌دهد که در آینده کلا کنترل پنل برداشته شود.

 

۱۰- امکان بازیابی Password برای حساب‌های Local

با توجه به جند کاربره بودن ویندوز می‌توان یک کاربر رمز عبور خود را با مجوز ادمین ویندوز Recovery نمایند و یا با پاسخ به سوالات امنیتی که هنگام گذاشتن پسورد تعیین می‌شود رمز عبور قبلی را بازیابی نماید.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید