ویندوز 7 یا ویندوز 8.1؟ مقایسه فنی و تخصصی دو ویندوز محبوب و مشهور

ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 بهتر هست؟ این سوال بسیاری از کاربران ویندوز به شمار می‌رود. عمر ویندوز فوق‌العاده شرکت ماکروسافت؛ ایکس‌پی (Windows XP) در 8 آوریل 2014 به اتمام رسید و باید به فکر آن باشیم تا یک جایگزین مطمئن و همانند این نسخه از ویندوز را برای آن پیدا کنیم. ویندوز 7 نوع پایداری از ویندوز بعد XP می‌باشد و آخرین نسخه از ویندوز هم 8.1 می باشد که در این مقاله ما این دو ویندوز محبوب بعد XP را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا خود شما در انتها تصمیم بگیرید 7 نصب کنید یا 8.1. این مقایسه ها حاصل تحقیقات این جانب در سایتهای مشهور کامپیوتری و خود مقالات شرکت ماکروسافت می‌باشد و اطمینان خاطر می دهم که تمامی مطالب در صحت کامل نوشته شده‌اند.

توجه اول: قبلا مقاله ای در مورد ده تفاوت عمده در بین ویندوز 7 و ویندوز 8 نوشته شده است که می توانید آن را از اینجا مطالعه فرمایید.

توجه دوم: چون ویندوز 8.1 همان ویندوز 8 می باشد با کمی تفاوت در اینجا هر دو ویندوز 8 و 8.1 را فعلا یکی دانسته و در مقایسه ها فقط ویندوز 8 نوشته‌ایم ولی منظور هر دو ویندوز 8 و 8.1 می باشد. در آینده اگر وقت بود دو ویندوز 8 و 8.1 را هم دقیق تر مورد بررسی فنی و تخصصی قرار خواهیم داد.

ویندوز 7 یا ویندوز 8.1

۱- زمان لازم برای بالا آمدن (Boot) :

در ویندوز 8 بخاطر ویژگی یکی بودن زمان Boot حالت Hibernate و شروع دوباره ویندوز و بهینه‌سازی های لازم در هسته ویندوز، زمان روشن شدن در یک کامپیوتر معمولی بین 10 الی 15 ثانیه است که در سخت‌افزارهای خیلی خوب و قوی این زمان به 5 ثانیه هم رسیده است. (در هاردهای SSD این زمان به کسری از ثانیه نیز رسیده است) ولی در ویندوز 7 که وابسته زیادی به سخت‌افزار دارد در بهترین حالت این زمان به 10 الی 12 ثانیه است.

برنده در این مقایسه: ویندوز 8 بخاطر سرعت بالا در Boot و زمان کم لازم برای آن

۲- ویژگی های جانبی:

اگر متخصص در بخش کامپیوتر باشید مهم هست که کارهای خود را در صورتی انجام دهید که ویندوز نرم افزارهای جانبی و کمکی کمتری داشته باشد و خیلی از امکانات در خود ویندوز باشد. در این دو ویندوز هم امکانات موجود هست و در بسیاری از موارد شبیه هم هستند و در چند برنامه جزئی باهم تفاوت دارند که این مقایسه را در کل سخت می‌کنند ولی در صورتی که شما برای مثال به Telnet نیاز دارید باید تحقیق کنید و بدانید که در ویندوز 7 به‌صورت معمول فعال است ولی در ویندوز 8 باید با آموزشهایی فعال گردد (آموزش فعال سازی تلنت در ویندوز 8 و 8.1) یا موارد مشابه.

برنده در این مقایسه: ویندوزها تقریبا در یک سطح قرار دارند و باید این مقایسه را مساوی نتیجه داد.

همچنین بخوانید:   لیست نرم‌افزارهای ریکاوری فایل‌های قفل شده توسط باج‌افزارها

۳- کارایی:

بیایید این کارایی را در سه بخش بازی، انتقال داده ها و کلی تقسیم کنیم تا بررسی دقیق تر شود. در بخش بازی هم در کارت گرافیک‌های Nvidia و Intel ویندوز 7 کارایی بهتری داشته و در کارت گرافیک های AMD ویندوز 8. در انتقال داده ها برای USB 2.0 ویندوز 7 فقط در بخش خواندن دیتا بهتر از ویندوز 8 عمل می کند ولی در سایر بخش های آن و در USB 3.0 ویندوز 8 بهتر عمل می‌کند. در کل برای کارایی هم ویندوز 8 بهتر از ویندوز 7 نتیجه داده برای اینکه سریعتر است و از منابع ویندوز کمتر استفاده می‌کند تا برای فرآیندهای دیگر باقی بماند.

برنده در این مقایسه: ویندوز 8 در کل ولی برای بازی‌ها ویندوز 7 برای کارت گرافیک‌های Nvidia و Intel.

ویندوز 7 یا ویندوز 8.1

۴- ظاهر و راحتی کاربران برای استفاده:

در ویندوز 8 به بعد پس از تقریبا یک دهه و نیم، به قول خود ماکروسافت ظاهر ویندوز از حالت قدیمی و کلاسیک به حالت مدرن و امروزی تغییر یافت که در این تغییر مخالفان زیادی برای استفاده از آن مشاهده شدند که بسیاری از آنها با تغییرات جدید کنار آمده و آن را مفید دانسته‌اند ولی باز هم در کل درصد بسیاری از کاربران حالت کلاسیک قدیمی را بیشتر از حالت مدرن می‌پسندند که ماکروسافت قول داده در ویندوز بعدی حتما این مورد را رعایت نماید.

برنده در این مقایسه: ویندوز 8 برای کاربرانی که به ظاهر مدرن می توانند تعامل داشته باشند و ویندوز 7 برای کاربرانی که حالت قدیمی را می پسندند.

ویندوز 7 یا ویندوز 8.1

۵- امنیت:

در بخش امنیت فاکتورهای زیادی مانند UEFI در هنگام Boot، محدودسازی دسترسی ها و نیاز به مجوز ادمین در دسترسی های سطوح بالا و به روز بودن در بحث امنیت حرف اول را آخرین نسخه از ویندوز یعنی 8 می زند.

برنده در این مقایسه: ویندوز 8 بخاطر امنیت بالا و افزوده شدن موارد امنیتی بصورت معمول بر روی آن.

حرف آخر: پاسخ به این سوال که ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 و کدام بهتر هست باید بگوییم این به کاربرد شما و سلیقه شما بستگی دارد! ما فاکتورهای لازم برای مقایسه را در بالا تحقیق کرده و در قالب یک مقاله تخصصی برای شما آورده‌ایم. حال این شما هستید که باید بگویید برای تان کدام ویندوز بهتر است.

منبع مقایسه ها و موارد تخصصی: سایت ماکروسافت و نرم افزارهای تست در چند کامپیوتر که توسط خود بنده انجام شده است.

لطفاً در صورت استفاده مطلب ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 در هر مکانی نام سایت و لینک به منبع آن در دانش کامپیوتری را فراموش نفرمایید.

نوشته‌های مرتبط

64 دیدگاه برای “ویندوز 7 یا ویندوز 8.1؟ مقایسه فنی و تخصصی دو ویندوز محبوب و مشهور”

  1. احسان

    سلام وقت بخیر ببخشید من سیستمم ویندوزش 7 هست و می خوام ویندوزشو 8.1 کنم.
    مشخصات سیستم :
    رم : 4
    کارت گرافیک : ATI Radeon HD 4600 series
    حافظه : 350 گیگ
    پردازنده : 1.5 گیگاهارتز هست
    اگه من ویندوزمو 8.1 کنم مشکلی برای سیستم پیش نمیاد یا سرعتش پایین نمی یاد ؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. سلام. برای سیستم شما همین سیستم بهتر هست… دلیلتون برای ارتقا ویندوز چی هست؟ اگه نرم‌افزار خاصی مد نظرتون هست که روی ۷ اجرا نمی‌شه این کار رو بکنید، وگرنه زیاد توصیه نمی‌شه.

  2. میرزایی

    سلام ببخشید لب تاپ من دوتا گرافیک داره وقتی ویندوز 10 نصب میکنم گرافیک amd نصب میکنه وقتی 7 نصب میکنم اینتل میاره بعدشم به نظرتون 7 بهتره یا 10 یا 8.1
    رم 8
    گرافیک 4 amd radeon r7 3540
    intel uhd geraphics 620
    1.8 گیگاهرتز
    1ترابایت

    1. سلام. لب تاپ نمی‌دونم چی هست ولی اگه منظور شما لپ‌تاپ هست (هر دو تا P هست توی Laptop) که باید به سایت سازنده‌ی اون برید وبخش Driver رو نگاه کنید. برای ویندوز ۷ دیگه چیزی پشتیبانی نمی‌شه و بعید می‌دونم باشه… برای همین شما همیشه آخرین نسخه‌ی ویندوز رو داشته باشید و قدیمی‌ها رو دیگه دنبال نکنید.

  3. علیرضا

    سلام مهرداد جان میخواستم یه سوال بپرسم اونم اینه که ایا وقتی ویندوز ۸.۱ رو نصب کنم و اپدیتش کنم مشکلی پیش نمیاد اخه من ویندوز ۷ رو که داشتم و اپدیت میکردم کلا انقدر هنگ میکرد و سرعتش میومد پایین که مجبور میشدم دوباره یا اپدیت هارو ماک کنم یا اینکه دوباره ویندوز رو نصب میکردم ؟
    و اگه میشه اینم بگید که اصلا اپدیت کردن دیندوز خوبه یا نه؟

    1. سلام. آپ‌دیت ویندوز و هنگ کردن اون ربطی به هم ندارن! با آپدیت ویندوز مشکلات اون رفع می‌شه و این یکم بد جا افتاده توی ایران که بعضی کامیپوتری‌ها به گوش مردم خوندن آپدیت رو ببنیدید و نذارید آپدیت بشه که البته درسته اینترنت الکی مصرف نمی‌شه و از طرفی هم سیستم شما زود خراب میشه و برای اون کامپیوتری نفع داره حضور شما پیش ایشون!

  4. سید

    سلام
    من لپ تاپ دل دارم با مشخصات:
    رام: 2
    پردازنده: 2گیگاهارتز
    دایرکت ایکس: 11
    حافظه: 1ترابایت
    و Windows 7 Ultimite دارم واقعا روانه و خیلی خوب کار میکنه سرعتش بالاست و همه چیش اکیه

    میخواستم بدونم ویندوز 8.1 نصب کنم مثل 7 خوب کار میکنه یا ممکنه سرعت سیستمو بیاره پایین؟
    من اهل بازی نیستم و کارای سبک میکنم با سیستم (فیلم، کار با نرم افزار آفیس، نصب تلگرام و ….)

    سپاس

    1. سلام. جسارتا رام نیست و RAM رو رَم می‌خونن. بعد از ۲ گیگاهرتز بودن پردازنده خیلی مهمه تعداد هسته‌های اون رو هم بگید. گرافیک هم توی ویندوز مهم هست که نگفتید. برای این سیستم من همین ۷ رو توصیه می‌کنم.

  5. جواب بدیییییییییییییین

    سلام من ویندوز 10 نصب کردم وقتی لب تاپ رو باز میکنم ویندوز 8 بالا میاد و وقتی خاموش میکنم و دوباره روشن میکنم ویندوز 7 میاد وقتی هم تو قسمت تنظیمات نگاه میکنم میبینم نوشته ویندوز 10 و هارد دیسک 1 ترابایت دارم ولی بیشتر از 100 گیگ چیزی جا نمیگیره حافظه من گاهی بالا گاهی پایین میاد خود به خود کاری انجام میده و بعد خاموش میشه نسخه ___ بیتی دارم یعنی چی؟ هیچی در مورد ویندوز بیتی ننوشته اگه سایت خوبی باشین باید پاسخگو باشین

    1. سلام.

      اگه دنبال پاسخ هستید، موارد زیر رو رعایت کنید تا پاسخ داده بشه:

      ۱- اسم شما جواب بدیییییییییییییییییین هست؟! 😐 اسم درست انتخاب کنید.
      ۲- لب تاپ؟!! lab top؟؟ این چی هست؟ بالای آزمایشگاه؟ اسم دستگاه هست یا آدرس محل؟؟
      ۳- نسخه ــــــــــــ بیتی چی هست؟!!
      ۴- این بالا و پایین شدن حافظه در حل چند گیگ هست؟
      ۵- از کجا این مشکل پیش اومده؟ شما چطوری ویندوز ۸ رو دارید ولی روشن می‌کنید ۷ بالا میاد؟!! 😐 مگه وقتی که ۸ رو دارید دستگاه چطوری روشن شده که ۸ رو دارید؟!! 😐
      ۶- تو کجای تنظیمات شما نگاه می‌کنید؟! ویندوز ۷ تنظیمات زیاد داره!!
      ۷- مطمئن هستید هارد شما سالم هست؟ چند وقت هست دارید استفاده می‌کنید؟
      ۸- خوب و بد بودن سایت رو این حرف شما تعیین نمی‌کنه! خیلی چیزهای دیگه هم هست که شما اول به این ۸ مورد که گفتم جواب بدید و اگه این‌ها رو نوشتید من به شما جواب می‌دم. در غیر این صورت همون سایت بده هستیم و نوشته شما بدون پاسخ پاک می‌شه… یکم شما هم رعایت کنید بد نیست!! در ضمن اینجا که سایت بدی هست شما زحمت بکشید و خوب باشید و ایمیلتون رو بدون WWW وارد کنید! ایمیل شما سایت اینترنتی نیست که با WWW شروع بشه جناب.

      1. علی

        سلام من قصد بدی نداشتم شما سایت خوبی هستین اسم من علی هست و لب تاپ مثل یک کامپیوتر هست همونایی که خم میشه نسخه بیتی رو ننوشته و حافظه حدودا ه10 گیگ بالا و پایین میاد و نمیدونم هاردم سالمه یا نه ولی صدای خرخر میده قصد من خوب یا بد بودن نبود تا حالا هیچ سایتی جواب منو نداده بود و من نمیدونستم www نزنم چون همه جا اینجوری مینوشتم لطفا پاسخ دهید.

        1. سلام. همه چیز رو لطفا توی هر سایتی که هستید درست پر کنید! اسم و ایمیل و … ایمیل که سایت نیست اولش www بخوایید بزنید! هر جا هم زدید یادتون باشه درست کنید چون ایمیل نباید www داشته باشه.

          این دستگاه شما روی خودش ویندوز ۱۰ داره. شما این رو عوض کردید؟

        2. علی

          سلام خیلی ممنون با تشکر از سایت خوبتون

  6. Tahs

    سلام میخواستم بدونم برای کامپیوتر مدلASUST ek P5KPL وبا پردازنده 2.80GHz وبا رم ۲.۰۰گیگ چه ویندوزی نصب کنم

    1. سلام. شما ویندوز ۱۰ هم می‌تونید نصب کنید ولی بهترین ویندوز برای این رم XP هست و در بهترین شرایط ویندوز ۷. بالاتر از این‌ها شما رو اذیت می‌کنند.

  7. ZzMm

    سلام مهرداد جان خسته نباشی
    یه سوال داشتم اگه میشه بگو کدوم ویندوز رو سیستمم بهتره کار میکنه و سرعتش بالاتره و بازی رو بهتر اجرا میکنه برا بازی و کار با ورد و پاورپوینت و همچنین وبگردی با گوگل کروم و فیلم نگاه کردن استفاده میکنم مشخصات سیستمم اینه:
    رمم ۲ و گرافیک ۱ nvidia 210 در ضمن cpu من هم AMD Athlon II X2 250 procesor 300Ghz هست

    1. سلام. برای بازی که زیاد نباید روی این سیستم حساب باز کنید ولی در کل ویندوز 7 و یا در بهترین شرایط 8.1 پیشنهاد می‌شه به شما.

      1. ZzMm

        خیلی ممنون فقط ویندوز 7 32بیت یا 64بیت؟؟؟

        1. برای رم ۲ فرق زیادی نمی‌کنه اگه ۶۴ رو پردازنده‌ی شما پشتیبانی کنه خب عملکرد اون یکم بهتر از ۳۲ بیت هست.

        2. ZzMm

          خیلی ممنون 7 64 بیت نصب کردم خیلی روان و عالیه

  8. امیرحسین

    سلام برای این مدل لپتاپ چه ویندوزی پیشنهاد میکنید؟ راستش ویندوز 10 آپدیت خودکار داره دقیقا هرچی نصب کردم رو بهم میریزه مثلا sql یا ویژوال استادیو نصب میکنم بعد ک ویندوزم رو اپدیت میکنم بهم میریزه یا سنگین میشه سیستمم.
    رم 8گیگ
    سیپیو i3 نسل 6
    گرافیک 2گیگ
    ssd apacer as340 240GB
    hdd 500
    Lenovo Ideapad 300

    1. سلام. برای این سیستم همون ویندوز ۱۰ اوکی هست ولی این به هم می‌ریزه رو باید شما پیدا کنید! من روی سیستم پایین تر از این همه چیز نصب کردم مشکلی نداشته! دقیق مشکلات رو بگردید و رفع کنید.

  9. SaMaN

    سلام مهرداد جان امید وار هستم همیشه خوب و سلامت باشی
    من میخوام بدونم که ویندوز 7 بهتر هست برای بازی یا ویندوز8.1
    مشخصات سیستمم اینه رم4 و گرافیک 512 و CPU8600 (6)مگ کش
    مهرداد جان ممنون میشم بگی واسه این سیستم کدوم بهتره برای بازی من ویندوز توی این هفته 6 بار عوض کردم!
    از 7 تا10 که الان 8.1 روسیستمم نصبه ویندوز 10 رو هم نصب کردم بد نبود روی سیستمم هنگ نمیکرد ولی به نظرت کدوم نصب کنم؟
    اگه 10 نصب کنم بهتر نیست چون به روز هست
    ممون میشم جواب بدی
    ببخشی زیاد شد

    1. سلام. برای سیستم شما بالای ۷ پیشنهاد نمی‌شه و در کل هم برای بازی ضعیف هست… ویندوز بالاتر نصب کنید خود سیستم عامل منابع سخت‌افزاری شما رو می‌گیره…

      1. SaMaN

        مهرداد جان من ویندوز 8.1 نصب کردم خیلی خوبه باور کن از ویندوز xp هم روان تره(^
        درباره بازی هم من بازی خوبی روسیستمم میکشه شاید باور نکنی من gta v رو با این سیستم روی کیفیت low روان اجرا کردم

        1. ببینید هرچی ویندوز جدیدتر شده استفاده از منابع سیستم رو هم بالا برده ولی امکاناتی هم اضافه کرده. من از ویندوز‌۱۰ لایت روون تر ندیدم. خودم از ۸.۱ هم استفاده میکنم روی یک سیستم ولی ۷ از اون سبک‌تر و XP از همه سبک‌تر هست. برای بازی هم کارت گرافیک مهم هست که اون باید ببینید با کدوم نسخه از سیستم‌عامل مچ هست.

    2. عباس

      سلام روی سیستم رم۴ گرافیک amd و cpu 2.9 ویندوز هشت خوبه؟! برای کارای برنامه نویسی و اینا

      1. سلام. از اونجایی که ویندوز ۷ دیگه پشتیبانی نمیشه چاره ای ندارید!

  10. احسان

    سلام
    آیا ویندوز 8.1 بهتر است یا ویندوز10؟؟
    ازنظر خودتان

    1. سلام. مشخصات سخت‌افزاری سیستم چی هست؟

      1. احسان

        از نظر فنی و سرعتی پرسیدم
        فعلا قصد نصب ندارم

        1. من هم نگفتم نصب کنید و بعد بگید! این رو پرسیدم چون نسبت به سخت افزار و سیستم جواب شما فرق میکنه.

پیام بگذارید