رفع مشکل MMC could not create the snap-in

برای رفع مشکل MMC could not create the snap-in که یکی از مشکلاتی که پس از نصب ویندوز جدید در آن مشاهده می‌شود، همین مورد MMC could not create the snap-in در برخی بخش‌های ویندوز مانند Firewall و یا EventViewer هست که در این آموزش با دلیل این خطا و نحوه‌ی رفع آن بدون نصب نرم‌افزار جانبی را شرح خواهیم داد.

MMC چیست

به ابزار Microsoft Management Console که دسته‌ای از ابزارهای مدیریتی برای ویندوز هست، به اختصار MMC می‌گویند. در این ابزار که از اواخر ویندوز ۹۸ به ویندوز اضافه شده، که با آن می‌توان به Certificateهای ویندوز، دیواره‌ی آتشین، Device Manager و سایر ابزار مهم و سیستمی دسترسی داشت. برای اجرای آن کافیست در Run همین عبارت mmc را تایپ و با مجوز Admin اجرا نمایید. ابزارها را می‌توانید از File و Add snap-ins اضافه نمایید.

دلیل خطا

دلایل مختلفی برای خطای MMC could not create the snap-in. The snap-in might not have been installed correctly. وجود دارد که از عمده‌ترین آنها به تغییرات در Registry که محل ذخیره‌ی داده‌های MMC می‌باشد اشاره کرد. یا حذف یا نبود یک ابزار حیاطی دیگر در ویندوز. برای رفع آن هم باید قدم به قدم موارد را تک‌تک بررسی کرد و ممکن هست در سیستمی با سیستم دیگر این خطا به صورت مختلف رفع گردد.

رفع مشکل MMC could not create the snap-in

روش اول: نصب و فعال سازی NET Framework

اکثر مواردی که بنده تجربه‌ی آن را داشتم با این روش حل شده‌اند که در اولین روش آن را توضیح خواهم داد. برای اینکار به کنترل پنل رفته و بر روی Programs و سپس Turn windows feature off or on کلیک نمایید. یا در ویندوز ۸ به بعد در Start یا Search کافیست عبارت Turn windows features off or on را بگردید و آن را اجرا نمایید.

همانند شکل زیر عبارت Microsoft .net Framework 3.5 را انتخاب کرده و یکی از موارد داخل آن (ترجیحا مورد اول) را تیک زده و نصب نمایید:

سپس همانطور که ویندوز اعلام کرد، یک بار باید Restart نمایید.

در صورتی که پس از بالا آمدن ویندوز مشکل شما رفع نشد این آموزش که برای رفع مشکلات ویندوز با CMD هست را مطالعه نمایید. و یا به روش دوم در زیر بروید.

رفع مشکل MMC could not create the snap-in

روش دوم: رجیستری

همانطور که در ابتدای آموزش نیز این مورد را گفتیم اکثر تغییرات و تنظیمات سیستمی در بخش رجیستری ویندوز ذخیره می‌شوند. که برخی اوقات یک نرم‌افزار سیستمی دیگر یا وجود باگ در ویندوز باعث می‌شود یک قسمت از رجیستری خراب یا پاک شود. در این صورت خطاهای سیستمی در بخش‌های مختلف ویندوز از جمله MMC ممکن است رخ دهد.

در روش دوم و رفع مشکل MMC could not create the snap-in از طریق رجیستری ویندوز، باید از طریق رجیستری این ماژول را پاک کرده تا ویندوز آن را دوباره بسازد. برای این کار regedit را از run اجرا نمایید.

به مسیر زیر در رجیستری بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MMC\SnapIns

در خطایی که شما مشاهده کرده بودید در زیر یک CLSID وجود داشت که با FX و کروشه شروع می‌شد. آن را باید در این آدرس فوق پیدا کرده و ابتدا آن را راست کلیک و Export نمایید و سپس Delete کرده و ویندوز را Restart نمایید.

بعد از بالا آمدن ویندوز چون این دایرکتوری و کلیدها وجود ندارد مجبور می‌شود آن‌ها را ریست کرده و از نو بسازد و مشکل خواهید دید که رفع شده است.

به جز این دو روش، راهی نه بنده و نه خود ماکروسافت توصیه نکرده است و تنها راه می‌ماند نصب مجدد ویندوز و یا Reset کلی آن.

در صورت استفاده و کپی این آموزش حتما لینک به دانش کامپیوتری و ذکر منبع آن را فراموش نفرمایید.

نوشته‌های مرتبط

6 دیدگاه برای “رفع مشکل MMC could not create the snap-in”

  1. A.s

    سلام من ارور تو قسمت sql دارم ولی اینجایی که گفتید اومدم اون سریال نبود چندین بارم چک کردم نبود

    1. سلام. دقیق لطف بفرمایید توضیح بدید. قسمت SQL دقیقا کجای ویندوز هست؟ نرم‌افزار SQL Server Management منظورتون هست؟

  2. میشا

    من این مسیر رو رفتم، کلی پوشه با اف و ایکس هست که هر کودوم دوتا پوشه نود تایپ و استند الون داره. همه رو باید پاک کنم؟

    1. مشکل شما که به این خطا ربطی نداره! شما اول به سوال قبلی من جواب بدید.

  3. میشا

    سلام، وقت بخیر، من با ارور این مواجه میشم که میگه ام ام سی نمیتونه با اکسپلورر زودتر از 5.5 رن بشه، ولی اکسپلوررم 11 هست، و از طرف دیگه وقتی دارم ویژوال نصب میکنم باز ارور میده که اکسپلورر ده نصب کن. این مشکلات به هم ربط دارن؟ ممنو میشم جواب بدین

    1. سلام. شما اگه می‌خوایید ویژوال استادیو نصب کنید باید ببینید با ویندوز شما سازگاری داره یا نه! شما نه الان ویندزوتون رو گفتید و نه نسخه‌ی ویژوال استادیو که بتونم دقیق کمک کنم…

پیام بگذارید