آموزش دسترسی به شبکه‌ی داخلی از هر کجای دنیا

آموزش دسترسی به شبکه‌ی داخلی از هر کجای دنیا. یکی از نیازهای معمول مدیران و یا کاربران سازمان ها، دسترسی به شبکه، اتوماسیون، سرور دوربین های مدار بسته و‌ یا برخی سرورهای سازمان از طریق اینترنت خانگی یا محل های دیگر است.

در حالی که تصور می شود اینکار مستلزم هزینه و سربار زیادی است، می‌توان آنرا به سادگی و تنها به کمک یک مودم روتر اینترنت انجام داد و تنها پیش نیاز آن تهیه‌ی یک IP Valid از سرویس دهنده‌ی اینترنت است که با هزینه‌ی ماهانه  حداکثر 100 هزار تومان قابل انجام است که برای یک سازمان هزینه‌ی چندانی به حساب نمی آید.

آموزش دسترسی به شبکه‌ی داخلی از هر کجای دنیا

در این مقاله با فرض اینکه IP Valid مورد نظر تهیه شده است، به آموزش چگونگی انجام تنظیمات در مودم اینترنت می پردازیم.

برای انجام این کار 2 گزینه در اکثر مودم های خانگی وجود دارد؛ Port Forwarding و DMZ.

در صورتی که نیاز دارید تا تنها به یک سرور یا کامپیوتر خاص در شبکه دسترسی داشته باشید؛ اینکار با DMZ به ساده ترین شکل ممکن قابل انجام است و نیاز به هیچگونه اطلاعات پیشرفته تری ندارد.

دسترسی به قسمت DMZ در مودم روترهای مختلف متفاوت است اما عموما در بخش Advanced و سپس قسمت NAT قابل مشاهده است یا اینکه در قسمت Advanced گزینه‌ی جداگانه ای به اسم DMZ وجود دارد.

پس از اینکه به این قسمت رفتید، تنها یک فیلد برای پر کردن وجود دارد و آن هم آدرس IP سرور یا کامپیوتر مورد نظر است. بعد از وارد کردن IP، دکمه‌ی Save را بزنید.

حال بسته به سرور مورد نظرتان، می توانید از طریق هر سیستم متصل به اینترنت (خارج از شبکه‌ی‌ خودتان)، توسط مرورگر و یا Remote Desktop به سرور مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

اما در صورتیکه نیاز دارید تا به چند سرور دسترسی داشته باشید و یا تنها به پورت خاصی از یک سرور متصل شوید؛ باید از ویژگی Port Forwarding استفاده کنید.

این مورد نیز همانند DMZ، از قسمت Advanced -> Nat قابل دسترسی و یا مستقیما در Advanced قابل مشاهده است. البته در اینجا هم نیاز است تا از وجود این ویژگی در مودم‌تان از طریق فروشنده و یا سایت تولیدکننده مطمئن شوید.

لازم به اضافه است، در برخی مودم ها از جمله مودم های TP-Link این ویژگی با عنوان Virtual Server شناخته می شود. گزینه های موجود در این قسمت عبارتند از: Start Port Number، End Port Number، Local IP Address، Protocol.

به جز فیلد IP Address که در آن IP سرور مورد نظر را وارد می کنید؛ باقی فیلدها بستگی به سرویس موردنظرتان دارد. برای مثال در صورتیکه سرور مقصد وبی باشد؛ مثلا سرور دوربین؛ پورت شروع و پایان را 80 و پروتکل را TCP انتخاب کنید و یا در صورتیکه نیاز به Remote Desktop به سرور مورد نظر دارید، پورت مبدأ و مقصد را 3389 و پروتکل را TCP یا UDP انتخاب کنید.

در هر صورت بعد از پر کردن فیلدهای مورد نیاز بر روی دکمه‌ی ADD و یا Apply کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود. امتیاز این ویژگی نسبت به DMZ علاوه بر امکان تعریف پورت، امکان دسترسی به چند سرور از طریق پورت های مختلف است.

نویسنده:
شرکت فناوران عصر شبکه پاسارگاد فعال در زمینه خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه

منبع:
سایت دانش‌کامپیوتری

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید