همه چیز در مورد Boot Partition و System Partition

همه چیز در مورد Boot Partition و System Partition که به صورت کلی دو نوع پارتیشن برای ویندوز در سیستم هست، یکی Boot Partition و یکی System Partition. موقع نصب ویندوز در یک پارتیشن از ویندوز، آن درایو به عنوان پارتیشن سیستم تعریف می‌شود ولی پارتیشن بوت ممکن هست در درایو دیگر ساخته شود، یا اکثرا در همان پارتیشن ویندوز نیز ساخته می‌شود.

در سایت ویکی‌پدیا برای پارتیشن بوت عبارت زیر تعریف شده است:

The system partition and the boot partition (also known as the system volume and the boot volume) are computing terms for disk partitions of a hard disk drive or solid-state drive that must exist and be properly configured for a computer to operate. There are two different definitions for these terms: the common definition and the Microsoft definition.

Wikipedia Boot Partition and System Partition

که معنی زیر را می‌دهد:

پارتیشن سیستم و پارتیشن بوت (همچنین به عنوان System Volume و Boot Volume نیز شناخته می‌شود) عبارت‌هایی را برای پارتیشن‌های دیسک یک درایو از هارد دیسک یا هارد SSD را بیان می‌کنند که حتما باید وجود داشته باشند و به درستی پیکربندی و تنظیم شوند تا رایانه کار کند. دو تعریف متفاوت برای این اصطلاحات وجود دارد: تعریف معمول و تعریف مایکروسافت.

همه چیز در مورد Boot Partition و System Partition

همه چیز در مورد Boot Partition و System Partition

تعریف معمول

در محیط هر سیستم‌عاملی، پارتیشن سیستم و پارتیشن بوت برای توسعه‌دهنده‌های مایکروسافت به صورت‌های زیر تعریف می‌شوند:

  • پارتیشن بوت یک پارتیشن اصلی هست که شامل boot loader برای بارگذاری نرم‌افزاری سیستم‌عامل به کار می‌آید. برای مثال در لینوکس استاندارد طراحی دایرکتوری‌ها (Filesystem Hierarchy Standard) فایل‌های بوت (که شامل kernel ،initrd و boot loader GRUB هست) در /boot/ اجرا می‌شوند. مایکروسافت ولی تعریف دیگری برای این نگهداری دارد (در بخش بعدی می‌بینیم) که در آن اطلاعات سیستم‌عامل، ابزارهای مهم برای اجرای سیستم‌عامل و کمی از اطلاعات سخت‌افزارها در دستگاه بوت (boot device) ذخیره می‌گردند.
  • پارتیشن سیستم یک درایو از دیسک هارد هست که شامل پوشه‌ها و فایل‌های سیستم‌عامل در آن ذخیره می‌شود که در لینوکس آدرس آن در / (همان روت [root]) است.

تعریف مایکروسافت

از ویندوز 3.1 به بعد تعریف مایکروسافت برای این دو پارتیشن به این شکل هست:

  • پارتیشن سیستم یا System Volume یک پارتیشن اصلی برای ذحیره‌ی boot loader و بخش نرم‌افزاری مهم برای بارگذاری ویندوز، در آن نگهداری می‌شود.
  • پارتیشن بوت یا Boot Volume برای نگه‌داری داده‌های لازم برای سیستم‌عامل و اطلاعات آن به عنوان %systemroot% استفاده می‌شود.

که می‌توان در یک درایو هر دو باشد یا برعکس، یعنی دو درایو برای این دو پارتیشن در نظر گرفته شود. که تا قبل از ویندوز ۷، حتما باید هر دو پاریتشن در یک درایو بودند ولی بعد از آن مایکروسافت تصمیم گرفت این دو را از هم در بخش‌های جدا بتواند ذخیره کند.

در صورتی که شما Disk Management را باز کنید، دقیقا این دو را در پنجره‌ی آن می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: دانش کامپیوتری (ترجمه شده از سایت مایکروسافت و لینوکس) – اسفند ۱۳۹۸

توجه نمایید که در صورت کپی و استفاده از این متن در هر مکانی نام دانش کامپیوتری را حتما در آن با ذکر لینک درج نمایید.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید