آنچه که در مورد فیس‌بوک باید بدانید – قسمت اول

عده از کاربران در نظرات درخواست داشتند آموزشی در مورد فیس‌بوک و نحوه استفاده از آن و کلا در مورد آن تهیه کنم و بخاطر بیشتر شدن مطالب و علاقه خودم به ارائه آموزشی جامع بر این شدم در چند قسمت این آموزش را ارائه بدهم.

سر فصل های قسمت اول : فیس‌بوک چیست؟ – هدف فیس‌بوک از تاسیس آن چه بود؟ – چرا فیس‌بوک در ایران و سایر کشورها مسدود شده است؟ – چگونه در فیس‌بوک ایمن بمانیم و اطلاعات ما دزدیده نشود؟

در کل در بخش اول مفاهیم فیس‌بوک و پیش زمینه ای از آن را می نویسم تا بعد به آموزش های تخصصی تر در مورد آن بپردازیم. برای خواندن این سر فصل ها به ادامه همین مطلب مراجعه کنید و سعی کنید متن را به دقت مطالعه کنید.

آنچه که در مورد فیس‌بوک باید بدانید

فیس‌بوک چیست؟

در سال 2004 مارک زوکربرگ سایت TheFacebook.com را طراحی کرد که در آن محیطی مجازی برای ارتباط بین دوستان با همدیگر باشد! بله فیس‌بوک محیطی مجازی می باشد که شما می توانید در آن با دوستان دوران دبستان خود هم در ارتباط باشید و هر چند مدت از حال هم باخبر باشید و حتی با بازیگران و خوانندگان مورد علاقه خود در ارتباط باشید و بتوانید نظرات خود را مستقیما به آنها برسانید! تا اینجا فیس‌بوک یکی از بهترین امکانات اینترنت و دنیای مجازی به شمار می رود! ولی…! ولی یکی از خطرناک ترین مکان ها همین فیس‌بوک می تواند باشد! علت آن را در انتهای همین آموزش خود شما خواهید فهمید و من چیزی به شما نمی‌گویم!

پس تا اینجا در فیس‌بوک می توان دوستان و کلا اشخاص مورد نظر خود را پیدا کرده و به آنها پیام داد، تصویری از فلان روزی که با دوستان باهم در کنار دریا بودید که برای سالهای دور هست را می گذارید و تجدید خاطره ای می شود. قطعه ویدئویی را که دوست دارید به اشتراک می گذارید و دوستان شما هم آن را مشاهده می کنند و از این دست کارها.

.

هدف فیس‌بوک از تاسیس آن چه بود؟

هدف فیس‌بوک از آنچه که می بینیم که همان به اشتراک گذاری اطلاعات و کم شدن فاصله بین دوستان می باشد کمی فراتر می باشد. هم اکنون بسیاری از اشخاص دور و بر ما در این محیط عضو می باشند و خود شما لحظه ای فکر کنید نیمی از انسان ها در این محیط باشند؛ صاحبان آن تمامی اطلاعات خصوصی از پیامها گرفته تا عکس ها و همه آنها را برای خود دارد و هرلحظه می تواند بر اساس آن اطلاعات کاری را انجام دهد که حتی به فکر شما نمی رسد! چند هفته پیش خبری مبنی بر استفاده CIA از فیس‌بوک برای بدست آوردن اطلاعات شخصی افراد در اخبار پیچید که واکنش جالبی از هر دو طرف را به همراه داشت! خود CIA گفت می تواند به هر اطلاعاتی که لازم دارد دسترسی داشته باشد و Facebook هم گفت که هیچ اطلاعاتی از کاربران را به هیچ وجه بیرون نمی دهد! ولی از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از درمان هست. پس اگر در فیس‌بوک عضو هستید حتما این آموزش و قسمت دوم که بعدا منتشر می شود را مطالعه کنید و یا اگر در فیس‌بوک عضو نیستید یا می خواهید در آن عضو شوید هم کمی تحمل کرده و تا انتها این آموزش ها را دقیق مطالعه نمایید.

پس از این بخش هم نتیجه می گیریم در ظاهر فیس‌بوک می خواهد به ارتباطات امروزه کمک کند ولی در پس پرده می تواند کارهای بسیاری انجام دهد! پس باید از همان ابتدا بیشتر مراقب اعمال و رفتار خودمان در این محیط باشیم.

.

چرا فیس‌بوک در ایران و سایر کشورها مسدود شده است؟

تا جریان سال 88 ایران فیس‌بوک آزاد بود و موقتا برخی اوقات مسدود می‌شود ولی از سال 88 به بعد به خاطر دخالت‌های مستقیم بیگانگان به اوضاع کشور و همچنین ایجاد اخبار دروغین و کمی غیر معمول در بین کاربران آن برای همیشه مسدود گردید که بعدها هم به دلیل دزدی اطلاعات مسئولان اینترنت کشورمان آن را مسدود کردند. ولی اگر دقت کنید بسیاری از مسئولین و هنرمندان داخلی و حتی بزرگان عضو فیس‌بوک می‌باشند و از آن استفاده می‌کنند و در تحقیقاتی که من از همین افراد به عمل آوردم عضویت در فیس‌بوک را منع نکردند ولی فعالیت در گروه های خلاف قوانین ایران را منع کرده‌اند! ولی در برخی دانشگاه ها مشاهده شده است که فعالیت های عادی در فیس‌بوک توسط حراست آنجا منع شده است و برخی دوستان بخاطر داشتن پروفایل در فیس‌بوک (عضو آن بودن) در آزمون های استخدامی رد شده‌اند!

پس از این قسمت هم نتیجه می‌گیریم برای عضویت و فعالیت در فیس‌بوک کمی شرایط خودتان را سبک سنگین کنید بعد اقدام به آن نمایید!

.

چگونه در فیس‌بوک ایمن بمانیم و اطلاعات ما دزدیده نشود؟

آموزش های دقیق برای شخصی سازی اطلاعات در این محیط در قسمت های بعدی ارائه خواهد شد ولی همین ابتدای کار برای شما می گویم که هر لحظه وارد فیس‌بوک که می شوید به طور ناخواسته از شما در مورد محل تولد و سکونت و میران تحصیلات و حتی تاهل شما پرسش های کم کم انجام می شود که چون شما مشغول کارهای دیگر هستید آنها را درجا پاسخ می دهید و ادامه کارهایتان می رسید! ولی دقت کنید! لازم نیست همه اطلاعات را دقیق به فیس‌بوک بدهید! حتی دادن اطلاعات معمولی هم در دنیای مجازی کار خطرناکی برای شما و خانواده شما می باشد. برای رد کردن این درخواست های فیس‌بوک و رهایی از شر آن برای مثال جواب های عمومی بدهید که شاید به شما مربوط نمی باشد! برای مثال محل سکونت و تولدتان را تهران بزنید ولی درحالی که شما ساکن و متولد مکانی دیگر هستید! از دادن هرگونه اطلاعات خودداری کنید چون بارها دیده شده بسیاری از خانواده ها و زندگی ها بخاطر ندانم کاری ها در دادن همه اطلاعات خود به باد رفته!

پس پیش گیری بهتر از درمان بوده و همه چیز را لازم نیست فیس‌بوک بداند! صبور باشید و تا انتهای آموزش با ما باشید.

.

در قسمت بعدی با نحوه ساخت یک اکانت معمولی و عادی قدم به قدم باهم پیش می رویم تا مطالب کامل گردد. در صورت استفاده از مطالب بالا حتما نام سایت و منبع آن “دانش کامپیوتری” رعایت گردد. درصورت وجود غلط املایی یا موردی در تایپ اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

نوشته‌های مرتبط

3 دیدگاه برای “آنچه که در مورد فیس‌بوک باید بدانید – قسمت اول”

  1. ح. ت.

    جون من راست میگی 🙂
    من یکی که فیس بوک بیا نیستم 🙂

  2. ح. ت.

    واقعا مفید 🙂
    امیدوارم بیشتر به مطالب از این دست بپردازید 🙂

    1. تازه قسمت های بعدی می خوام از تجربه 5 ساله ام بنویسم و توش تحریکت کنم بیایی فیس بوک :دی

پیام بگذارید