پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری

پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری

در این صفحه به سوالات کامپیوتری شما کاربران در حد تخصص و دانش پاسخ داده می‌شود، ولی حتما قبل از پرسیدن سوال نکات زیر را حتما رعایت نمایید چون به دلیل بالا بودن تعداد سوالات و وقت کم سوالاتی که این موارد و سوالات مشابه زیر را پرسیده باشند، بدون جواب می‌ماند:

.

سوالات و مشکلات رایج کامپیوتری

۱- سیستم من بالا نمی‌آید و یا بعد از روشن شدن ریستارت می‌شود و یا خطای Boot می‌دهد و ریکاوری می‌خواهد.

برای رفع این موارد شما باید اول دلیل اصلی مشکل خودتان را پیدا کنید و از نرم‌افزار شروع کنید. اگر سیستم شما در حد بالا آمدن به مرحله‌ی تنظیمات BIOS می‌رسد با این روش آن را Diagnostic یا مشکل یابی نمایید. اکثرا فایل بوت از روی هارد شما پاک شده که باید دیسک ویندوز را در سیستم گذاشته و به مرحله‌ی Repair آن بروید تا مشکلات بوت را خودکار حل نماید. کار بعدی برای تست خرابی سخت‌افزار جدا کردن هارد، رم و سخت‌افزارهای دیگر از سیستم و تست روشن شدن آن هست که اگر مثلا با در آوردن رم سیستم بدون مشکل روشن شد و بالا آمد یعنی رم یا محل قرار دادن آن خراب هست. همچنین صداها و بوق‌های بالا آمدن سیستم در مشکل یابی آن بسیار کمک می‌کنند که در این لینک می‌توانید معنی این صداها را مشاهده نمایید. سایر مشکلات شما در این مورد با رفع نشدن با این روش‌ها سخت‌افزاری هست و باید کیس یا لپ‌تاپ به تعمیر یا گارانتی آن برده شود.

.

۲- از کجا بفهمم هک شده‌ام؟ تلگرام من آیا هک شده؟ برای مقابله با هک در اینستاگرام چه باید کرد؟

خیلی از سوالات این روز کاربران از بنده این سه سوال هست و جواب آنها را در این لینک داده‌ام. اول آن را مطالعه نمایید و در صورت داشتن سوال بیشتر در همان مطلب بپرسید و لازم نیست به ایمیل و تلگرام بنده بابت آن پیغام دهید.

.

۳- آیا این سخت‌افزار بازی من رو می‌کشه و سخت‌افزار من توان اجرای این بازی را دارد؟

کافیست شما به سایت Can I Run It رفته و در وسط صفحه بازی را انتخاب کرده و سپس سیستم خودتان را هم در زیر آن شرح دهید تا حداقل سیستم مورد نیاز برای آن بازی را استخراج کرده و با سیستم شما مقایسه می‌کند و به شما اعلام می‌کند که شما می‌توانید یا نه؟ البته خیلی از اوقات با کم کردن کیفیت بازی تا حدی می‌توان در سیستم ضعیف نیز اجرا کرد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد بهبود نرم‌افزاری این مطلب خوانده شود)

.

۴- مانیتور تصویری ندارد و سیاه هست ولی کیس روشن هست، مشکل کجاست؟

این سوال نیز بارها پرسیده شده و دلیل این مشکل چند حالت بیشتر نیست! باید اول از منبع مشکل بررسی کنید. یعنی پشت کیس خودتان را ببینید، اگر سیم VGA هست و به کارت گرافیک وصل هست، آن را موقتا به خروجی مادربورد وصل کنید و اگر مانیتور شما قابلیت اتصال با HDMI را دارد با این کابل کیس را به مانیتور وصل کرده و تست کنید، اگر باز هم خروجی نداشتید و حتی لوگوی مادربورد را هم نشان نمی‌دهد یعنی مشکل سخت‌افزاری هست و ربطی به تنظیمات BIOS و کارت گرافیک ندارد. در صورت امکان با یک مانیتور و سیم دیگر نیز می‌توانید سالم بودن کیس را مطمئن شوید.

.

۵- فایل فشرده از اینترنت دانلود کردم و موقع باز کردن خطا می‌دهد، چطور این مشکل را رفع کنم؟

فایل‌هایی که از اینترنت دانلود می‌شوند ممکن است ناقص دانلود شود! برای مطمئن شدن شما می‌توانید CRC فایل و حجم را با سایت مقایسه کنید و در صورت امکان باید فایل دوباره دانلود بشود و اگر باز هم خطا داشت یا فایل از منبع خراب هست و باید به ادمین سایت اطلاع دهید یا اینکه سمت سیستم شما هست و باید خطا را دقیق مطالعه کرده و بدانید خطا از چه موردی هست. اگر فایل خراب باشد. در کل تمامی خطاهای مشاهده شده در فایل فشرده در این مطلب آورده شده می‌توانید مطالعه کنید.

.

۶- این سخت‌افزار با مادربوید و پاور سیستم من می‌خواند؟ یا سوالات دیگر در مورد ارتقا سیستم

ببینید دوستان عزیز، من فروشنده و اسمبلر سیستم نیستم که تجربه‌ی این کارها را داشته باشم یا کار روزمره‌ی من این باشد! من برنامه‌نویس و طراح نرم‌افزار سیستم هستم! در مورد سخت‌افزار هم اطلاعاتی دارم که قابل توصیه به دیگران شاید نیست و ممکن هست درست نباشد! خود فروشنده سیستم سخت‌افزاری هم شما اگر کیس ببرید و بخواهید یک قطعه از آن را به روز و ارتقا دهید به شما می‌گوید که تست می‌کنم و در صورت عدم وجود خطا به شما آن را می‌فروشم! یعنی ممکن هست پاور سیستم کمی ضعیف باشد یا مشکلات دیگر! پس این سوالات را از فروشنده لطفا بپرسید، من تخصص سخت‌افزار و اسمبل کردن را ندارم!

.

۷- پس از روشن کردن سیستم هیچ تصویری در مانیتور نیست یا هشدار No signal می‌دهد

اگر اول روشن شدن نوشته‌هایی در مانیتور نمایش داده می‌شود و سپس تصویر سیاه هست از کارت گرافیک هست و باید با Safe mode وارد سیستم شد و بررسی کرد که کارت گرافیک سالم هست یا درایور آن را Uninstall یا دوباره نصب کرد. در صورت درست نشدن باید به تعمیرکار مراجعه شود. در صورت وجود هشدار No Signal‌ از همان اول در مانیتور یعنی مانیتور نمی‌تواند هیچ سیگنال برای نمایش نشان دهد. یعنی یا کابل خراب هست، یا خروجی از کیس به مانیتور مشکل پیدا کرده، یا کارت گرافیک سوخته، یا مانیتور مشکل دار هست و ورودی آن خراب شده. در مانیتورهای جدید شما می‌توانید چندید Source برای یک مانیتور مانند HDMI یا VGA انتخاب کنید که در صورت انتخاب اشتباه هم این خطای No Signal را نمایش می‌دهد که با زدن دکمه‌ی آن یا تنظیم دوباره دست می‌شود.

.

۸- پس از وصل شدن به WiFi اینترنت نیست و صفحه‌ای باز نمی‌شود و یا سایر مشکلات اینترنتی

از ویندوز ۷ به بعد شما می‌توانید در صورت وجود خطا در اتصال به شبکه‌ی اینترنتی و Wireless‌ به صورت بسیار ساده بر روی علامت شبکه یا WiFi راست کلیک کرده و گزینه‌ی Troubleshoot problem را انتخاب نمایید. این ابزار خود ویندوز خطای مربوطه را پیدا کرده و خودش رفع می‌نماید و لازم نیست شما ساعت‌ها وقت برای آن بگذارید. یا در صورتی که نتوانست به شما راه‌کار می‌دهد که بسیار ساده هست. اگر ویندوز شما انگلیسی هست و توانایی خواندن انگلیسی را ندارید، از مترجم گوگل می‌توانید استفاده نمایید: translate.google.com

.

پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری

در صورتی که سوال شما در موارد بالا نیست پس موارد زیر را خوانده و سپس سوال خود را ارسال نمایید:

  • سوالات در مورد قیمت سخت‌افزار و خرابی آن نپرسید، چون من فروشنده‌ی قطعات کامپیوتری نیستم و در مورد خرابی سخت‌افزار هم این سوالات نیازمند بررسی دقیق و فیزیکی با ابزار مورد نیاز خود از نزدیک هستند و من تنها جوابی که می‌توانم بدهم مراجعه به تعمیرکار هست.
  • در مورد رفع فیلترینگ و راه‌های دسترسی به سایت‌های فیلتر شده و در کل عبور از فیلترینگ سوالی نپرسید.
  • همان‌طور که مطلع هستید به Laptop به فارسی لپ‌تاپ گفته می‌شود، هر دو «پ» دارد! به اشتباه لب تاب گفتن کار خوبی نیست! حتی برای راحتی بیان و عربی بودن کیبورد و …!
  • در مورد هک و نفوذ به اطلاعات مردم سوال نپرسید. و اینکه آیا شما هک شده‌اید یا نه اینجا توضیح داده شده و در این مورد هم سوال نپرسید.
  • عنوان مشکل یا سوال شما «سلام» نیست! چکیده‌ای از سوال و مشکل شماست! مثلا لازم نیست در روش تلگرام اول سلام و احوال پرسی بفرستید و ساعت‌ها منتظر جواب من باشید، در یک PM کل متن و در صورت ممکن تصاویر لازم را بفرستید.
  • فینگلیش خواندن وقت می‌خواهد که بنده ندارم، حتما و حتما فارسی بنویسید.
  • مشخصات سیستم، اعم از ویندوز و سخت‌افزار فراموش نگردد، تصویر از محیط مشکل و سوال به رسیدن به جواب کمک می‌کند. یک متن که من خطا می‌گیرم و یک چیز آمد و فلان چیزی که نمی‌دانم زدم به رفع مشکل شما کمک نمی‌کند! دقیق و با سند توضیح دهید.
  • به دوستانی که ایمیل را به صورت qwewqerdfaksdjf وارد کنند هم جوابی داده نمی‌شود! ایمیل درست نشان دهنده ارزش قائل بودن به سوال خودتان هست و وقتی که ارزشی قائل نیستید من هم جوابی به شما که ایمیل الکی بدهید، نمی‌دهم.
  • به سوالاتی که بالا جواب کامل داده شده در جواب شما فقط شماره‌ی مشکلات رایج را می‌دهم. پس مشکلات رایج را اول دقیق مطالعه کنید. ۹۹٪ مشکلات پرسیده شده را در بالا بنده جواب داده‌ام.
  • و مورد آخر، پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری خودتان را در گوگل و ترجیحاً به انگلیسی جستجو کنید، جواب همه سوالات شما در گوگل قبلا حل شده و سریعتر از اینجا به پاسخ خود می‌رسید.

.

با قبول شرایط فوق می‌توانید از طریق روش‌های زیر سوال خود را بپرسید:

.

پرسش در دیدگاه‌های این صفحه:

به منظور پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری از بخش دیدگاه‌های انتهای همین صفحه نیز می‌توانید سوال خودتان را بپرسید. برای اینکار بر روی جای خالی و «به بحث بپیوندید…» کلیک کرده و متن خود را با در نظر گرفتن قوانین بالای متن نوشته  و کد کپچا را وارد کرده و بر روی «درج دیدگاه» کلیک نمایید. همچنین در صورتی که می‌خواهید در صورت پاسخ به دیدگاه شما ایمیلی برای شما ارسال گردد بر روی دکمه «اطلاع از پاسخ‌های جدید به دیدگاه شما (خاموش)» در کنار «درج دیدگاه» کلیک کرده (تصویر زنگ) و حالت آن را روشن نمایید.

پرسش در گروه تلگرامی:

از اوایل تیر ماه ۱۴۰۲ یک گروه تلگرامی تاسیس شد تا در موبایل و در صورتی که دسترسی داشتید بتوانید در گروه سوال خود را مطرح نمایید تا در صورتی که یکی از اعضای گروه پاسخ سوال و مشکل شما را می‌دانستند بتوانند به شما کمک نمایند. توجه نمایید گروه را پس از پرسش خود از حالت بی‌صدا خارج نمایید تا در صورت پاسخ دادن به شما اعلان گروه نمایش داده شود.

برای پیوستن به این گروه اینجا کلیک نمایید یا در بخش جستجوی تلگرام آی‌دی @ComputerPQ را بگردید.

(همچنین توجه نمایید در این روش بایستی نرم‌افزار تلگرام بر روی موبایل شما نصب شده باشد و ابزار دسترسی به آن را نیز فعال داشته باشید)

تویتر

در شبکه‌ی اجتماعی Twitter نیز می‌توانید در کنار پرسش یا سوال کوتاه خود آی‌دی بنده (@Mehrdad32_ir) را منشن کنید تا بنده به شما پاسخ بدهم.

این روش نیز جزو روش‌های سریع محسوب می‌شود و همچنین نیازمند ابزار دسترسی به تویتر نیز در این روش هستید.

روش ایمیلی:

در این روش شما به یکی از آدرس‌های ایمیل بنده، با ذکر مشکل و مشخصات خودتان، با ارسال تصاویر لازم برای توضیح مشکل، ایمیل می‌فرستید. آدرس ایمیلهای بنده در بخش تماس با ما وجود دارد.

5,952 دیدگاه برای “پاسخ به سوالات و مشکلات کامپیوتری”

  1. مهدی

    سلام من ویندوز 7 داشتم و هیچ لگی نداشت و خیلی هم روان بود ولی الان ویندوز خودم رو ارتقا دادم به ویندوز 10 64 بیت. والان برای اجرا بازی ها و … همش لگ میزنه اکه میشه منو راهنماییم کنید تا مشکلو حل کنم

    1. سلام. برای ۲ گیگ رم ویندوز ۷ به بالا توصیه نمی‌شه. یا ویندوز رو باید پایین بیارید یا رم رو بالا بیارید…

  2. رضا

    سلام . من روی کامپیوترم ویندوز ۱۰ پرو نصب کردم اما متاسفانه اکتیو نشده حالا به خاطر چرخش بینهایت Please wait کامپیوتر ام نمیاد بالا.
    چه کار کنم؟

    1. سلام. فعال نشدن ویندوز ربطی به اومدن Please Wait نداره! مشکلات زیادی ممکنه پیش بیاد که ویندوز بالا نیاد. ولی شما اول حالت Safe Mode رو تست کنید و وارد بشید و ببینید مشکلی نیست؟ اگه مشکل داشت که با HBCD از فایل‌های درایو ویندوز پشتیبان تهیه کنید و یک ویندوز دیگه نصب کنید.

  3. الهام

    سلام وقت بخیر .لبتاب من hp probook هستش .باتریش خوب بود دو سه ساعت شارژ نگه میداشت،زمانی که توی شارژ بود نور صفحه زیاد بود ولی وقتی شارژر رو در میاوردم نورش اتوماتیک کم میشد و دیگه زیادترنمیشد، یه نرم افزار برام نصب کردن که وقتی تو شارژنیست نوش زیاد باشه. از اونروز باتریم دیگه شارژ نمیشه و روی 0 مونده و وقتی لبتاب خاموشه چراغ پورت شارژر روشن نمیشه و وقتی روشنه چراغ چشمک زن میشه ،باتریمم سالمه مشکل از چیه؟

    1. سلام. لازم به نصب نرم‌افزار نبود و فکر هم می‌کنم نرم‌افزاری برای بالا موندن نور نصب نکرده کسی و از تنظیمات Power Options شما می‌تونید در حالت On Battery رو تنظیم کنید روی نور 100% و نرم‌افزار دیگه لازم نیست! ببینید روی ۰ در صد موندن و چشمک زدن چراغ لپ‌تاپ یعنی خرابی باتری یا بخش پاور روی مادربورد که هر دو رو باید یک متخصص از نزدیک مطمئن بشه ولی من فکر می‌کنم با گذشت ۷ سال از عمر دستگاه باتری خراب شده باشه.

  4. [حسین

    سلام وقت بخیر من لپ تاپم رو تازه خریدم وقتی میخوام وارد تنظیمات گرافیکم که انودیا هست وارد بشم داخل سرچ کامپیوتر هرچی میزنم NVIDIA هیچی نمیاره و حتی ایکون پاییت سمت راست که ایکون انودیا هست هرچی میزنم باز نمیشه و با کلیک راست هم هیچ ایکونی از کارت گرافیک نمیاد باید چیکار کنم تا بتونم از کارت گرافیک استفاده کنم مدل کارت گرافیک هم ام ایکس 330 هست

    1. سلام. نرم‌افزار مدیریت کارت گرافیک رو کامل نصب نکردید. توی سایت‌های ایرانی هست دانلود کنید درایور رو نسخه‌ی آخر هم باشه چه بهتر… خودش نصب می‌شه…

  5. محسن جمالی

    من نمی تونم لیست وای فای هام رو ببینم و به وای فای متصل بشم. همانطور که میدانید، وقتی رو آیکون وای فای کلیک می کنیم یک لیست باز می شود که زیر لیست سه دکمه وای فای_ حالت هواپیما و هات اسپات هست. برای من لیست وای فای ها، دکمه روشن وای فای و همینطور دکمه هات اسپات رو نشون نمیده. وقتی هم که گزینه troubleshooting رو می زنم، در نهایت این پیام رو به من میده (a network cable is not properly plugged in or may be broken). این هم بگم لپ تاپ من از اون لپتاپ های بدون کابلی هست.

    1. سلام. ویندوز ۷ دیگه پشتیبانی نمی‌شه و خطاهای زیادی هم داره. پیشنهاد می‌کنم اگه رم شما بالای ۴ هست ویندوز ۱۰ نصب کنید. برای رفع مشکل کنونی هم باید بخش Device Manager و درایورهای سیستم رو بررسی کنید و سخت‌افزاری هم ممکنه مشکلی برای وای فای لپ‌تاپ پیش اومده باشد که متخصص سخت‌افزار باید از نزدیک بررسی کنه.

  6. امیر علی

    ایا cpu Sempron 140 32بیتی است یا بیتی64

    1. در My Computer جای خالی راست کلیک کرده و در Properties ببینید خودتون. من مشخصات همه‌ی پردازنده‌ها رو حفظ نیستم.

  7. امین

    سلام خسته نباشید من لپ تاپ استوک خریدم یه پیکسل سوخته داره وقتی صفحه دسکتاپ سفید میشه خیلی به چشم میاد میخاستم بدونم این پیکسل ها بیتشر میشه باید عوض کنم صفحه رو یا نیازی نیست؟

    1. سلام. هر دو ممکن هست اتفاق بی‌افته ولی اگه تا زمان گارانتی این اتفاق بی‌افته که شامل گارانتی هست ولی اگه بعد اون باشه که خودتون باید تعویض کنید. در ضمن اکثر گارانتی‌ها یک تا ۳ پیکسل شامل تعویض و خدمات گارانتی نیست…

  8. محمد هادی حبیبی

    سلام ببخشید من یه لپ تاپ دارم hp گرافیک 2 گیگ mx130 و سی پی یو i3 نسل 10 G و رم 8 خیلی کند و هنگ می‌کنه و فریز میشه یه لپ تاپ دیگه دارم که گرافیک انبورد و رم چهار از این خیلی سریعتر بالا میاد و مثل این هنگ نمیکنه کسی میدونه مشکلش چیه

    1. سلام. توی لپ‌تاپ بیشتر هارد هست که مشکل ساز هست و کند می‌کنه سیستم رو… شما هارد سیستم رو به SSD‌ تبدیل بفرمایید مشکل رفع می‌شه.

  9. حسین

    سلام من روی کامپیوترم فایل نصب کردم میزنم روش برنامه ویندوز مدیا سنتر باز میشه روی فایل هم عکس ویندوز وارد که میشم ویندوز بالا میاد مینویسه ویدیو ها عکس ها بازی ها چکار کنم از بین بره چون دانلود نمیشه؟

    1. سلام. فایل رو نصب نمی‌کنن دوست عزیز، فایل دانلود یا کپی می‌شه از یک جایی. شما نرم‌افزار نصب کردید؟‌ اسم نرم‌افزار چی بوده؟ فایل شما پسوندش چی هست؟ یکم بیشتر توضیح دید.

  10. یوسف

    با سلام من سیستممو تازه خریدم مشکل از اونجایی شروع شد که وقتی که میخوام وارد بازی بشم بعد چند دقیقه بازی کردن یهویی سیستم فریز میشه یا کلا از گیم پرت میشه بیرون با برنامه MSi هم دمای سیستم رو گرفتم دمای سیپیو 50 و کارت گرافیک 60 اما کلا یهویی از گیم پرت میشه بیرون یا فریز و صدای نویز وحشناکی پخش میشه به نظر شما مشکل از فعال بودنه گیم موده ؟ یا چیز دیگه ای روی چند بازی هم تست کردم و همین بوده

    1. سلام. ویندوز و درایور کارت گرافیک رو به‌روزرسانی کرده و مجدد تست کنید.

نظرات بسته شده اند.