ربات تلگرام چه کسی پروفایل من را دیده است

حتما بسیاری از شما ربات تلگرام چه کسی پروفایل من را دیده است را دیده اید که ادعا دارد تمام افرادی که پروفایل شما را دیده اند را نمایش می دهند و حتی برخی به شما آماری می دهند که نشان می دهد چه کسی تصویر پروفایل شما را ذخیره کرده است!

اگر شما کمی برنامه‌نویسی بلد باشید توصیه می‌کنم قبل از خواندن مطلب سری به Source Code تلگرام زده و آن را دریافت نمایید:

Android Source CodeDesktop Source Code

کافیست به کلاسهای مشاهده تصویر پروفایل مراجعه کنید. اطلاعاتی از شخصی که تصویر را مشاهده کرده سمت سرور تلگرام ارسال نمی‌شود و حال اینکه خود ربات تلگرام نیز به این اطلاعات دسترسی ندارد!

شما پس از Start کردن این ربات‌ها همگی درخواست کارهایی از شما می‌کنند که بعد آن امکان مشاهده آمار را بدهند ولی پس از انجام کارها خواهید دید شما بسیاری از کانال‌های ناشناس را فالو کردید و این ربات چیزی برای شما فعال نکرده است و یا اینکه برخی لیست چت‌های اخیر شما را گرفته و اسامی آنها را برداشته و اعدادی جلوی اسم آنها گذاشته و به شما می‌گویند که این افراد تصویر پروفایل شما را ذخیره کرده‌اند ولی همه‌ی اینها اشتباه می‌باشد و توصیه‌ی ما این هست که اصلا به این ربات‌ها اعتماد نکنید و حتی در مارکت‌ها نیز اگر این برنامه‌ها را مشاهده کنید همه کاربران در بخش نظرات آنها به سر کاری بودن این برنامه ها شکایت داشته‌اند!

همچنین در صورتی که اثبات این سایت را قبول ندارید کافیست یک ربع وقت گذاشته و در گوگل به فارسی و انگلیسی بگردید! سایت‌هایی زیادی این مطلب را به شما می‌گویند که این برنامه و ربات‌‌ها همگی سر کاری هست و بهتر هست آنها را نصب نکنید.

ربات تلگرام چه کسی پروفایل من را دیده است

ربات تلگرام چه کسی پروفایل من را دیده است

بابک امین آزاد در سایت تلسکام مطلب جامعی در مورد این موضوع نوشته که توصیه می‌کنم این را هم مطالعه نمایید:

یکی از مواردی که آنچنان جدید هم نیست و قبلا هم باهاش برخورد کرده بودیم بات هایی هستن که ادعا می کنن به شما می گن چه کسی از پروفایل شما بازدید کرده یا عکس پروفایل شما رو ذخیره کرده. نمونه همین کار رو در فیسبوک و توییتر هم دیدیم که بات ها یا اسکریپت هایی رو با همین عنوان پخش می کنن که اون ها هم کار نمی کنه و جعلی هست، یک نمونه دیگه از این مورد رو که خاطرم هست اسکریپتی بود که گفته بود به شما اجازه میده پروفایل افراد رو هک کنید و وقتی روی اون کلیک می کردی با اجرای کد جاوا اسکریپت برای دوستانتون از طرف شما همین متن رو کامنت میذاشت و به اونها هم میگفت که با این اسکریپت می تونن پروفایل بقیه رو هک کنند! نکته جالب هم این بود که بعضی از دوستان کامپیوتری ما هم روی این اسکریپت کلیک کرده بودن و اون رو اجرا کرده بودند! در مورد بات هایی که در تلگرام این ادعا رو می کنند شاید در مرحله اول طرز کار اونا به نظر ما خیلی ساده اومد و از روش گذر کردیم ولی با توجه به اتفاقات اخیر و اینکه متوجه شدیم تعداد بسیار زیادی از افراد متقاعد شدند که این بات ها “واقعا کار می کنند” و حتی با ارائه دلیل و برهان از اینکه بات تلگرامی و API ارائه شده از طرف تلگرام اصولا امکان پیاده سازی چنین چیزی رو نمیده باز هم دوستان و اطرافیان ما برامون اسکرین شات هایی رو می فرستادن که می گفتن ببین به خدا کار می کنه! از همین رو تصمیم گرفتیم گزارشی در این خصوص تهیه کنیم تا شاید بتونیم برای همیشه خیال همه رو راحت کنیم که این بات ها “کار نمی کنه“.

در اکوسیستم فعلی کلاه برداری و دزدی های تلگرامی در ایران، گرداننده اصلی چرخه حیات رو موارد زیر تشکیل میده:

  • تبلیغات (مثال: عضو کردن ناخواسته کاربر در کانالی که در اون تبلیغ گذاشته میشه نمونه این مورد در نسخه های غیر رسمی تلگرام دیده میشه)
  • ارائه سرویس جعلی و دریافت وجه (دریافت وجه برای فعالسازی نرم افزار هایی که بعد از پرداخت هم کار نمی کنه مثل صیغه یاب، ماهواره جیبی، دوربین لخت کن و …)
  • سرویس های پیام کوتاه VAS (نرم افزارهایی که در پس زمینه با ارسال پیام کوتاه شما رو در این سرویس ها عضو می کنند که نمونه هایی از این کمپین در حال بررسی هست و به زودی گزارش اون منتشر میشه)

دوستان از این به بعد هر وقت سرویس عجیب غریبی در تلگرام دیدید به صورت بات و یا نرم افزار که ادعای عجیبی کرده بود حتما دنبال این موضوع باشید که کدام یک از روش های گفته شده رو داره انجام میده و درآمد زایی می کنه. برای مثال همین نمونه بات “کی چِکِت می کنه؟” که در این پست اون رو بررسی می کنیم با عضو کردن کاربر در کانال خودش و تبلیغاتی که در کانال قرار میده داره پول در میاره.

حالا جدا از شوخی “کیا چِکِت کردن؟”

این بات که با @Sitcomrbot قابل دسترس هست و یکی از بات‌هایی هست که این سرویس رو ارائه میده رو می خوایم با هم بررسی کنیم. از جنبه های مختلفی به موضوع نگاه می کنیم، روش گسترش بات، روش درآمد زایی و روش مهندسی اجتماعی که مورد استفاده این سرویس قرار گرفته.

روش گسترش به این صورته که شما از طرف یکی از دوستانتون یا در یکی از گروه ها چنین لینکی رو دریافت می کنید:

بعد از کلیک کردن روی لینک همونطور که در تصویر هم میبینید به دستور start یک پارامتر هم ارسال شده که برای این لینک خاص مقدار ۱۰۱۳۶۱۵۷۷ هست. از این طریق بات در متود start خودش می تونه تشخیص بده که شما از طریق کدوم لینک عضو شدید. کاربرد این موضوع رو جلوتر با هم میبینیم.

بعد از اینکه شروع به چت کردن با بات کردید بات از شما می خواد که در کانال @Midanesti عضو بشید و با کلیک کردن بر روی دکمه من عضو شدم این موضوع رو بررسی می کنه. یعنی لیست اعضای کانال رو نگاه می کنه و چک می کنه که کاربر شما در اون لیست هست یا نه.

کانالی که در موردش صحبت می کنیم (@Midanesti) در زمان نوشتن این گزارش ۶۸۰۵۹۹ تا عضو داره! و نرخ تبلیغات اون هم در توضیحات کانال قابل مشاهده است.

خوب بعد از اینکه در کانال عضو شدید به مرحله بعد برده میشید که از شما می خواد ۹ نفر رو از طریق لینک اختصاصی که به شما داده عضو این بات (و طبعا کانال) بکنید.

متن رو بخونید! میگه یک نفر از پروفایل شما بازدید کرده، به نظر من انقدر مهندسی اجتماعی این نمونه به خوبی انجام شده که حتی الان که دارم این گزارش رو می نویسم باز این متن می تونه من رو به شک بندازه! حالا فکر کنید چی سر کاربران عادی که در زمینه کامپیوتر تخصصی ندارن میاره. خوب این هم از روش گسترش بات و اعضای کانال! یک گزارش لحظه ای هم از اعضای کانال داشته باشیم که در حال حاظر شده ۶۸۰۷۰۶ نفر در همین فاصله زمانی که این ۲ پاراگراف متن نوشته شده!!!

خوب حالا با کمک دوستان ۹ نفر رو عضو کردیم و اکانت رو فعال کردیم. لازمه که این نکته رو بدونیم که بات های تلگرامی اصولا API ای برای دسترسی به کانتکت های کاربر ندارند و تنها می تونن به اطلاعات اولیه پروفایل کاربر دسترسی داشته باشند. کاری هم که این بات انجام میده اینه که میاد از لیست افرادی که با لینک شما عضو بات و کانال شدن به صورت رندم انتخاب می کنه و میگه که فلانی از پروفایل شما بازدید کرده. با توجه به اینکه احتمالا برای گرفتن عضو شما این لینک رو در گروه های مختلف قرار میدید و برای آشنا هاتون هم میفرستید اسم هایی که به شما نشون میده بعضی ها برای شما آشنا و بعضی ناشناس هستند که همین امر باعث میشه این موضوع که واقعا طرف پروفایل شما رو دیده واقعی تر به نظر برسه.

برای بررسی این بات ما اعضا رو طوری انتخاب کردیم که لیستشون در دسترس ما باشه و فرد غریبه ای از طریق لینک عضو نشده باشه تا بتونیم بهتر بات رو بررسی کنیم.

کاربری که گفته پروفایل من رو دیده تلگرام دیگه خودم هست که روی خط دیگری فعال شده، پس این فرضیه که از همین لیست اعضایی که از طریق لینک شما عضو شدن انتخاب میکنه ثابت میشه. یه سری اسم به صورت تصادفی هم این وسط میگه که همونطور که گفتم چون بعضی از اسامی آشنا و بعضی نا آشنا هستن بیشتر حس می کنید که اطلاعات واقعی داره بهتون میده. در انتها هم برای اینکه کاربرها بعد از دیدن یکی از اسامی از کانال خارج نشن و بتونه اعضای خودش رو حفظ کنه میگه که هر ۱۲ ساعت به شما گزارش میده که دیگه چه کسانی پروفایل شما رو بازدید کردن و با این روش مدت زمان بیشتری کاربر رو نگه میداره.

شاید براتون جالب باشه که بدونید کانال این دوستان در این لحظه ۶۸۰۸۳۱ عضو داره! با شیب ۸۹ درجه در حال عضو گیری هستند!

امیدوارم با اشتراک گذاشتن این گزارش بتونید دوستان و آشنایان خودتون رو متقاعد کنید که این بات کار نمی کنه و کلاه برداری برای درآمد زایی خودشون هست.

جا داره در انتها از دوستانی که کمک کردن بتونیم این گزارش رو تهیه کنیم تشکر کنم. با تشکر فراوان از الهه، ارمغان، محمدرضا، حسین، بهداد، آرش و بهنام عزیز.

الان که متن پابلیش شد اعضا به ۶۸۱۰۲۲ رسیده، به دوستانتون اطلاع رسانی کنید.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید