تفاوت های AMD و Intel

تفاوت های AMD و Intel. هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید تا برای بار اول یا پس از مدت ها یک کامپیوتر بخرید، مثل این هست که شما در حال سفر به یک حماسه ناشناخته هستید! صدها و حتی هزاران قطعه مختلف برای انتخاب کردن وجود دارد، اما اولین و مهمترین سوالی که شما باید از خود بپرسید خیلی ساده است: AMD یا اینتل؟

رقابت AMD و اینتل یکی از بحث های بزرگ برای کاربران کامپیوتر است. یکی از این دو شرکت، ضربان قلب کامپیوتر جدید شما را تولید می‌کند. AMD و اینتل همانند محصولاتی که تولید می کنند با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین اجازه دهید به جزئیات بپردازیم تا مشخص شود کدام یک بهترین گزینه برای رایانه جدید شما خواهد بود.

تفاوت های AMD و Intel

قیمت

قیمت یکی از پارامتر ها مهم برای خرید کامپیوتر است، معمولا انتخاب یک پردازنده درست بستگی به میزان پول در دست شما دارد. با نگاه کردن به قیمت در کل تراشه های AMD در مقابل تراشه های اینتل ارزان تر هستند. ضعیف ترین پردازنده AMD (پردازنده های A-series dual-core) از 30 دلار شروع می شوند. در مقابل ضعیف ترین تراشه اینتل (G3930 dual-core) قیمت حدود 40 دلار دارد.

همینطور اگر به سمت پردازنده‌های قوی تر برویم دیده می‌شود که قیمت پردازنده‌های اینتل کمی گران تر از پردازنده های AMD است. این تفاوت قیمت برای دهه‌های متوالی به میزانی کمی وجود داشت تا اینکه پردازنده‌های جدید AMD به اسم Ryzen که در اوایل سال 2017 عرضه شد این فرمول را تکان داد. برجسته ترین پردازنده AMD با هدف کاربری معمولی، پردازنده جدید Ryzen 7 1800X است. این پردازنده 8 هسته ای با سرعت کلاک توربو 4 گیگاهرتز حتی با قیمت 460 دلار یکی از ارزانترین پردازنده‌های موجود در بازار است در حالی که قیمت ارزان‌ترین 8 هسته ای اینتل برابر با 600 دلار است.

در مورد کاربری‌های حرفه‌ای، پردازنده‌های جدید Intel Core i9 و AMD Thread ripper عملکرد بیشتری را ارائه می دهند. پردازنده موجود اینتل i9 7900X دارای 10 هسته با 20 thread و کلاک تقویت شده 4.3GHZ می‌باشد که قیمت آن 1000 دلار است. در مقایسه با آن، پردازنده Thread-ripper 1950X شرکت AMD با 16 هسته و 32 thread و کلاک تقویت شده 4.2 GHZ است. که قیمت آن نیز 1000 دلار است. هسته بیشتر ولی قیمت یکسان!

همه این ها برای شما چه معنایی دارد؟ این بدان معنا که رقابت شرکت اینتل و AMD بسیار سخت تر از سال های گذشته شده است و به مصرف کننده انتخاب های بیشتری را می دهد. هر دو شرکت پردازنده هایی را تولید می کنند که در زمینه های قیمت، قدرت و عملکرد در فاصله قابل قبولی در حال رقابت هستند. تراشه های اینتل تمایل به عملکرد بهتر در هر هسته هستند در حالی که AMD با هسته های بیشتر و قیمت مناسبتر این را جبران می کند.

همچنین بخوانید:   همه چیز در مورد «حمله‌ی روز صفر» یا «Zero-Day Attack»

بازی

وقتی بحث به بازی می‌رسد انتخاب CPU می‌تواند کمی سخت باشد. بسیاری از پردازنده های AMD به عنوان APU به فروش می‌رسند، به این معنی که یک پردازنده گرافیکی نیز در کنار پردازنده اصلی وجود دارد.

این پردازنده های گرافیکی قابلیت اجرای بازی های با کیفیت پایین را دارند. اینتل نیز دارای پردازنده گرافیکی در کنار پردازنده های اصلی خود است ولی از نظر بازدهی قابل قیاس با پردازنده گرافیکی AMD Radeon نیست. اینکار اینتل به این دلیل است که آنها فرض می کنند فردی که قصد بازی کردن داشته باشد کارت گرافیک مجزایی تهیه می کند و از کارت گرافیک مجتمع شده با پردازنده استفاده نمی کند. در این رقابت اینتل تمایل دارد با بازدهی در زمینه بازی برنده شود.

تراشه های AMD، بویژه آخرین پردازنده خود یعنی سری Ryzen، در حالت Multi-thread و برنامه‌هایی که از چند هسته به طور همزمان استفاده می کند کارایی بهتری را نشان داده‌اند. تراشه های اینتل تقریبا به دنبال معکوس این حالت هستند یعنی بهترین کارایی در حالت محدود تعداد thread.

بازی‌ها، هرچند امروزه از تعداد بیشتری thread نسبت به گذشته استفاده می‌کنند، هنوز هم به ندرت از تعداد 4 thread فراتر می رود که این باعث می‌شود که اینتل از AMD پیشی بگیرد. البته این شکاف به لطف پیشرفت‌های معماری جدید Ryzen بسیار کاهش یافته است. در اجرای بازی Civilization VI با دو سری از پردازنده‌های اینتل و AMD این نتیجه مشاهده شد که با پردازنده AMD تعداد فریم ها در ثانیه (FPS) 10 عدد کمتر از زمان اجرا با پردازنده اینتل بود. این اختلاف در حالت اجرای بازی گرافیکی “For Honor” در حد یک فریم کاهش یافت.

در انتها، تراشه‌های اینتل برای بازی بهتر هستند. این به این معنا نیست که AMD کنار گذاشته شود. پردازنده‌های AMD نیز می‌توانند در اجرای بازی عالی باشند.
به یاد داشته باشید، پردازنده مرکزی به ندرت عامل محدود کننده بازی است. خرید یک کارت گرافیک قوی‌تر معمولا نتایج بهتری را نسبت به خرید یک پردازنده قوی تر نشان می دهد.

تفاوت های AMD و Intel

در صورت کپی و استفاده حتما نام نویسنده را نیز قید کرده و لینک به مطلب در دانش کامپیوتری را فراموش نفرمایید.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید