اتمام زمان پشتیبانی از ویندوز ویستا

اتمام زمان پشتیبانی از ویندوز ویستا. طبق اعلام ماکروسافت ماه آینده ویندوز ویستا دیگر توسط این شرکت پشتیبانی نمی‌گردد و به ویندوز قبلی خود یعنی XP می‌پیوندید.

اتمام زمان پشتیبانی از ویندوز ویستا

روز ۱۱ آوریل را ماکروسافت اتمام زمان پشتیبانی از ویندوز ویستایی معرفی کرد که خیلی‌ها نسبت به ویندوز قبلی آن یعنی XP و ویندوز بعدی آن، 7 کمی ضعیف می‌دانند و برخی نیز جزو نسخه‌های شکست خورده ویندوز می‌دانند!

البته از سال ۲۰۱۲ دیگر آپدیت خاصی برای این ویندوز ارائه نمی‌شد ولی در ارائه نرم‌افزار همیشه اسم ویندوز ویستا هم نوشته می‌شد و در صورتی که ویندوز شما قانونی و ویستا بود و مشکلی می‌خوردید ماکروسافت موظف بود به شما کمک کند.

به نقل از ویکیپدیا برای ویندوز ویستا:

ویندوز ویستا سیستم‌عاملی است که بر روی کامپیوترهای شخصی، رومیزی، Laptop و tablet PCهای خانگی و تجاری و مراکز رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از پرده‌برداریِ این سیستم‌عامل در ۲۲ ژوئن ۲۰۰۵، ویندوز ویستا با نام کد لانگهورن شناخته شده بود. توسعه آن در ۸ نوامبر ۲۰۰۶ به اتمام رسید. این سیستم برای تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر و طرف‌های تجاری سه ماه زودتر از آن عرضه گردید. در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۷ این سیستم‌عامل برای خرید و دانلود از وب‌گاه مایکروسافت برای عرضهٔ عمومی منتشر شد. انتشار ویندوز ویستا ۵ سال بعد از انتشار سلف خود، ویندوز اکس‌پی صورت گرفت که فاصلهٔ زمانی نسبتاً طولانی بین عرضهٔ این دو سیستم‌عامل از شرکت مایکروسافت بود.ویندوز ویستا ششمین نسخه از مایکروسافت ویندوز است. ویندوز ویستا مشتمل بر صدها قابلیت جدید و باز پردازش شده می‌باشد که اغلب این قابلیت‌ها شامل به‌روزرسانی ظاهر گرافیکی کاربر (GUI) و استایل‌های بصری است که با نام Windows Aero شناخته می‌شود. قابلیت جستجوی بهبود یافته، ابزارهای ایجاد رسانه‌ها جدید مانند Windows DVD Maker، و باز طراحی کامل قابلیت‌های شبکه، صوت، چاپ و زیر سیستم‌های تصویری، از سایر قابلیت‌های آن می‌باشند. مضافاً هدف ویستا افزایش سطح ارتباط بین دستگاه‌ها در شبکه‌های خانگی بر اساس تکنولوژی Peer-to-Peer که منجر به تسهیل به اشتراک گذاردن داده‌های بین کامپیوترها و قطعات (Devices) می‌شود. ویندوز ویستا دربردارنده .net Framework نسخه ۳٫۰ است که هدف آن تسهیل عمل توسعه برای نوشتن برنامه‌های کاربردی در مقایسه با APIهای سنتی ویندوز می‌باشد. هدف اولیه مایکروسافت از ویندوز ویستا، ارتقا سطح امنیت در سیستم‌عامل ویندوز بوده است. یکی از انتقادهای کلی که بر ویندوز اکس‌پی و اسلاف آن وارد بود، آسیب پذیری امنیت در مقابل Malwareها، ویروس‌ها و جریان‌های بافر بوده است. با اتکا بر این امر، بیل گیتس مدیر مایکروسافت در اوایل سال ۲۰۰۲ بر ایجاد امنیت در تمام جهات نرم‌افزارهای توسعه داده شده در آن شرکت تأکید کرد. مایکروسافت امنیت ویندوز اکس‌پی و ۲۰۰۳ را تا هنگام اتمام کار بر روی ویستا در اولویت قرار داد.

ولی اگر بخواهید نظر شخصی بنده را در مورد ویندوز ویستا بدانید، یکی از موفقیت ماکروسافت در زمان خود بود،‌ چرا که قابلیت سه بُعدی سویچ بین برنامه‌ها را اضافه کرد (لینک تصویر)

یا همین افزوده شدن Gadget در کنار دسکتاپ برای نمایش ساعت و تقویم و موارد دیگر. تفاوت دیگر با نسخه قبلی نیز شفاف شدن نوارها و نمایش طرح پشت آن می‌باشد. ولی با این تغییرات زیبا باید گفت که Performance و سرعت ویندوز کم شده و باعث شد که دیگر سخت‌افزارهای پایینی که ویندوزهای 98 و XP قادر به اجرا روی آن بودند، ویندوز ویستا روی آنها به سختی اجرا شود و کاربران ملزم به خرید سخت‌افزارهای جدید شدند.

در صورت کپی نام نویسنده و لینک به آن را فراموش نفرمایید.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید