20 نکته مهم در مورد استفاده و نگهداری از تبلت‌ها

20 نکته مهم در مورد استفاده و نگهداری از تبلت‌ها. دوست عزیزم مهندس مهدی خزایی در مورد استفاده درست از تبلت‌ها نکاتی را برای من ارسال کرده بودند که چندین مورد هم بنده به آن اضافه کردم و پس از ویرایش نهایی برای مطالعه عموم ارائه نموده‌ام.

20 نکته مهم در مورد استفاده و نگهداری از تبلت‌ها

۱- اکثر تبلت‌های اندرویدی در دو نوع WiFi و Cellular موجود می‌باشند که اولی فاقد قابلیت سیم‌کارت خور بودن می‌باشد و دومی برعکس با امکان درج سیم‌کارت می‌توان از خدمات شبکه ‌تلفن ‌همراه مانند MMS/SMS و یا دیتای اینترنتی (GPRS و تکنولوژی‌های جدید آن مانند 3G) استفاده کرد و حتی در بخری تماس صوتی و تصویری تحت شبکه داشت. همیشه این را مد نظر قرار دهید که بر اساس نیاز خود تبلت را خریداری نمایید، در صورتی که هیچ موقع از سیم‌کارت استفاده نخواهید کرد از نوع بدون سیم‌کارت آن استفاده نمایید که با توجه به مقایسه هم در قیمت و هم در وزن دستگاه تفاوت وجود دارد.

۲- اگر تبلت شما درگاه سیم کارت دارد مطمئن شوید که از چه نوع سیم کارتی پشتیبانی می کند (میکرو یا نانو) سپس با توجه به آن سیم کارت خود را پانچ کرده و با توجه به شکلی که روی تبلت مشخص است سیم کارت را درون درگاه قرار دهید.

۳- هنگامی که تبلت شما روشن است سعی کنید سیم کارت و Memory Card خود را از آن جدا نکنید. یا حداقل از داخل سیستم‌عامل حافظه را بصورت Unmount کرده و سپس خارج نمایید.

۴- تنظیمات ابتدایی در هنگام روشن کردن دستگاه برای بار اول مهم می‌باشند و همه آنها را بدون خواندن رد نکنید. برای این کار توصیه می‌شود از راهنمایی افراد با تجربه حتما استفاده نمایید. (اکثر این تنظیمات را بعداً در تنظیمات تبلت می‌توانید پیدا کنید.)

۵- در صورتی که بار اول است که تبلت را روشن می‌کنید دارای ۵۰٪ شارژ اولیه می‌باشد، تا هنگامی که زیر ۱۰٪ و حتی ۵٪ نرسیده و دستگاه هشدار نداده تبلت را به شارژر متصل نفرمایید. شارژ بی مورد باعث کاهش عمر باتری و تبلت شما می‌شود.

۶- بعد از هر بار شارژ کامل باید تبلت را از برق بکشید تا باتری آن آسیب نبیند. چون در اکثر تبلت‌ها با شارژ ۱۰۰٪ عملیات شارژ قطع می‌گردد (این مورد را با دست زدن به شارژر متصل برق تبلت و خنک بودن آن می‌توانید تجربه نمایید) و در صورتی که متصل به شارژر باشد و با تبلت کار کنید و شارژ آن کم شود در درصد بالا ممتد شارژ و خالی می‌شود و عمر باتری بنا به نکته ۵ کاهش می‌یابد.

۷- با توجه به ظریف بودن پورت شارژ ، لذا هنگام وصل کردن دستگاه به شارژر و خارج کردن آن دقت فرمایید و از تکان دادن سوکت در جهت‌های غیر ورود و خروج جداً خودداری نمایید چون با این کار مکان شل شده و سوکت در دفعات بعدی بصورت مقاوم در درگاه ثابت نمی‌ماند و با اندک تکانی خارج می‌شود.

۸- در زمان‌هایی که به اینترنت نیاز ندارید می‌توانید برای کاهش مصرف باتری WiFi یا Mobile data تبلت خود را غیر فعال کنید (اگر در زمان خواب تبلت را کنار خود قرار می‌دهید حتما حالت Flight mode را فعال کنید تا امواج به سلامتی شما آسیب وارد نکند).

۹- برای تمیز کردن صفحه نمایش تبلت بهتر است از پاک‌کننده‌های مخصوص صفحه نمایش و دستمال‌های پارچه‌ای مناسب با پاک‌کننده استفاده کنید. استفاده از ابزارهای غیر مناسب باعث کدر شدن صفحه نمایش و بروز مشکلات می‌شود. همچنین دقت داشته باشید پاک‌کننده را بصورت مستقیم به صفحه ‌نمایش نزنید، آن‌را به یک دستمال نرم و مخصوص پاک کننده زده و سپس صفحه نمایش را پاک نمایید. (زدن مستقیم پاک کننده باعث ورود مایع آن به منافذ تبلت شده و مشکلات داخلی در آن بوجود می‌آورد)

۱۰- برای صفحه‌نمایش تبلت خود، محافظ (خش‌گیر و ضد‌ضربه) مناسب و با کیفیت تهیه کنید. محافظ‌، طول عمر صفحه نمایش تبلت شما را افزایش می دهد. همچنین در انتخاب محافظ صفحه دقت نمایید نوع غیر استاندارد و بی‌کیفیت آن باعث کدر دیده شدن صفحه‌نمایش شده و در صورت خرابی آن به سختی از صفحه جدا می‌شوند.

۱۱- اگر تبلت را زیاد حمل می کنید حتما برای آن کیف مخصوص تهیه کنید. در صورتی که زیاد تایپ می‌کنید، می توانید از کیف کیبورد دار استفاده کنید. و دقت نمایید در هنگام خرید با توجه به نیاز خود کیبورد را تهیه نمایید! بسیاری از خریداران کیبورد آن را بلااستفاده و خرجی اضافی برای خود می‌دانند. لوازم جانبی را بعد از خرید و استفاده حداقل یک هفته‌ای از تبلت انجام دهید.

۱۲- تبلت را در جای خنک نگهداری کنید و آن را در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی قرار ندهید.

۱۳- تمامی درگاههای تبلت خود را تمیز نگهدارید (مانند درگاه شارژر و صدا) و از داخل کردن اشیای خارجی به آن‌ها خودداری نمایید، زیرا مدار و داخل تبلت بسیار ظریف می‌باشد و با یک خراش و حتی سوزن ممکن است دیگر تبلت روشن نشود یا درگاه آن خراب گردد.

۱۴- در استفاده و نصب از نرم‌افزارها دقت نمایید،‌ تبلت و گوشی‌اندرویدی و حتی iOS نیازی به نرم‌افزار تحت عنوان آنتی‌ویروس ندارد! با نصب و استفاده از آنتی‌ویروس‌ها هم منابع سیستمی تبلت گرفته می‌شود و با توجه به آن مصرف باتری هم افزایش می‌یابد. بله برای اندروید و iOS بدافزار کم نیست ولی هیچ آنتی‌ویروسی به اندازه خود شما باهوش و امن نیست! نرم‌افزارها و بازی‌ها را از خود Google Store یا App Store دانلود کنید و از نصب و استفاده از برنامه‌های مشکوک و بدون نام و نشان جداً خودداری نمایید.

۱۵- نصب بودن بازی‌ها و نرم‌افزارهای بدون استفاده علاوه بر گرفتن حافظه باعث اجرای بی‌مورد سرویس‌آنها و در نتیجه مصرف بی‌مورد باتری و اینترنت می‌شود، هر چند هفته لیست Application های خود را چک کرده و موارد بلااستفاده را پاک نمایید.

۱۶- در تبلت‌های اندرویدی حتما نرم‌افزار رایگان Greenify را از Google Store یا کافه‌بازار دانلود نمایید و تمامی نرم‌افزارهای خود را به لیست آن با گزینه Greenify wizard اضافه نمایید تا هنگامی که تبلت بصورت Ideal و StandBy می‌باشد از اجرای این برنامه‌ها جلوگیری نماید و مصرف باتری شما بصورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

۱۷- در صورتی که از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی نظیر Facebook و Google+ استفاده می‌نمایید حتما در تنظیمات آن گزینه اشتراک تصاویر و اطلاعات را بردارید تا هم حریم خصوصی شما حفظ گردد و هم دیتای اینترنت شما بی‌مورد مصرف نگردد.

۱۸- در صورتی که هنگام خرید بصورت گارانتی‌دار تبلت را خریداری کرده‌اید کارت و فاکتور خرید را در جعبه تبلت نگهداری نمایید تا در آینده و در صورت لزوم مشکلی پیش نیاید. (از معتبر بودن گارانتی هم دقت نمایید این روزها هر مغازه ۲ در ۲ متر برای خود گارانتی و هلوگرام تولید می‌کند!)

۱۹- در صورت وجود مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در تبلت ابتدا یک جست‌جوی ساده در Google انجام دهید تا در مورد آن کمی اطلاعات اولیه کسب نمایید و سپس به مراکز معتبر و مجاز مراجعه نمایید و مشکل خود را توضیح دهید. هیچ موقع خودتان بدون تجربه و دانش دست به کار نشوید، ممکن است مشکل کوچکی که با یک تیک حل می‌شود را تبدیل به مشکل حل نشدنی کنید یا یک مورد خیلی کوچک که با جست‌جوی یک دقیقه‌ای در گوگل حل می‌شود باعث شود افراد سودجو با عناوین تخیلی و فضایی از شما پول برای رفع مشکل طلب نمایند!

۲۰- به‌روزنگه‌داشتن نرم‌افزاری تبلت در استفاده بهتر از امکانات آن کمک می‌کند. در صورتی که به اینترنت دسترسی دارید از بخش Setting و About گزینه Update system را هر چند مدت چک کنید و در صورت ارائه بروزرسانی از طرف سازنده آن را نصب نمایید. همچنین در Google Store یا App Store به لیست نرم‌افزارهای نصب شده توجه داشته باشید و در صورت ارائه به‌روزرسانی جدید آن را نصب نمایید.

نویسنده: مهدی خزایی، دانش کامپیوتری – آذر ۱۳۹۳

توجه مهم: در صورتی که شما هم نکته مهمی را در نظر دارید که در متن اشاره نشده در بخش دیدگاه‌ها ارائه نمایید تا با نام خودتان در لیست نکات ثبت گردد.

این مطلب از جایی ترجمه و یا برداشته نشده و حاصل تجربیات نویسندگان آن می‌باشد.
لازم است در صورت استفاده و کپی در هرجایی ذکر نام نویسندگان و لینک به مطلب اصلی آن حتما انجام گیرد.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید