حل مشکل Write Protected از فلش درایوها و یا سایر حافظه‌ها

برای حل مشکل Write Protected از فلش درایوها و یا سایر حافظه‌ها، که مانند USB Flash ها یا حتی کارت‌های SD برای دوربین‌های دیجیتال یا گوشی‌های همراه که بیشتر اتفاق می‌افتد مشکل Write Protected شدن می‌باشد که در این مشکل نه چیزی می‌توان روی حافظه نوشت نه از آن پاک کرد.

کلا دو نوع از این مشکل رایج می‌باشد یکی حالت سخت‌افزاری آن و دیگری نرم‌افزاری که هرکدام را بطور جداگانه توضیح خواهیم داد.

حل مشکل Write Protected از فلش درایوها و یا سایر حافظه‌ها

نوع سخت‌افزاری

در این نوع اکثرا یک کلید برای این کار در کنار حافظه‌ها موجود می‌باشد که در صورت فعال بودن آن دیگر نمی‌توان چیزی در حافظه ریخت یا از آن پاک کرد. و در برخی اوقات دیده شده در داخل قاب فلش ها دکمه بصورت مخفی می‌باشد و با ضربه خوردن فعال شده و در ظاهر هیچ دکمه ای روی آن نمی‌باشد. در مواردی هم خوردن ضربه باعث می‌شود این عامل بصورت مداری و داخلی فعال شده و هیچ دکمه ای برای آن نیست و یک نفر آشنا به مدارهای ریز و الکترونیک می‌تواند با Sheet مداری مربوط به دستگاه آن را تعمیر نماید.

پس برای مشکل سخت‌افزاری در صورت وجود دکمه باید آن را با همان دکمه غیرفعال کرد و در غیر این صورت تعمیرکار می‌تواند آن را رفع نماید.

حل مشکل Write Protected از فلش درایوها و یا سایر حافظه‌ها

نوع نرم‌افزاری

روش اول

توجه نمایید: این روش در ویندوز 8 ممکن است جواب گو نباشد!
برای رفع این نوع مشکل هم دو روش عمده وجود دارد. یکی که تنها 30% ممکن است جواب دهد ولی راحت می باشد غیرفعال کردن حالت در ویندوز می باشد. یعنی در ویندوز کاری را انجام می دهیم که نتواند حالت Write Protected را تشخیص دهد. برای این کار ابتدا Registry را باز می کنیم. برای این کار دکمه ویندوز [start] را به همراه R بزنید و در صفحه Run عبارت regedit را تایپ کرده و اجرا نمایید. حال در سمت چپ به دنبال این آدرس باشد»

HKEY_LOCAL_MACHINE>SYSTEM>CurrentControlSet>Control>StorageDevicePolicies

حال یا فایل WriteProtect وجود خواهد داشت که درصورت موجود بودن مقدار آن را از 1 به 0 تغییر دهید. در صورتی هم که وجود نداشت یک فایل DWORD با نام WriteProtect و با ارزش 0 درست کنید. در آخر سیستم را یک بار خاموش و روشن کنید تا نتیجه را مشاهده نمایید.

روش دوم

توجه نمایید: انجام این روش باعث از بین رفتن اطلاعات موجود خواهد شد
برخی  اوقات هم با انجام یک Format Lowlevel مشکل حل می‌شود. برای این کار بر روی درایو فلش راست کلیک کرده و Format را انتخاب کنید و مطمئن باشید تیک گزینه Quick نخورده باشد. در صورتی که خطا داد از روش CMD باید مورد رفع Write Protect های خاص انجام شود. برای این کار اول CMD را بصورت Admin باید اجرا کنید. در ویندوز 7 در Start عبارت cmd را جست جو کرده و سپس روی آن راست کلیک کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. در ویندوز 8 به بعد هم با فشردن دکمه ویندوز [start] و X گزینه Command Prompt نوع Admin را باید انتخاب کنید. در صفحه سیاه رنگ cmd عبارت diskpart را نوشته و Enter می زنیم. حال باید درایو خود را انتخاب کنیم. برای اینکار بعد از عبارت DISKPART> که نوشته شده است list disk را اجرا می کنیم تا لیست درایو های لازم را بدست آوردید. دقت کنید که شماره دیسک لازم هست و همیشه 0 هارد خود کامپیوتر هست و اشتباهی آن را در ادامه انتخاب نکنید. برای انتخاب دیست مورد نظر با توجه به حجم و نام آن عبارت select disk X و به جای X شماره دیسک را باید اجرا نمایید. پس از انتخاب  attributes disk clear read-only را اجرا می‌نماییم و اگر پیغام clean داده شد مراحل درست انجام شده برای ادامه کار باید یک پارتیشن برای دستگاه بسازیم. برای این کار عبارت create partition primary را اجرا می‌کنیم. در انتها برای اتمام کار نوع معماری داده های دستگاه را تعیین می‌کنیم. برای این کار عبارت format fs=fat32 را تایپ کرده و اینتر می زنیم. کار تمام است و می‌توانید از CMD خارج شوید.

روش سوم

توجه نمایید: انجام این روش باعث از بین رفتن اطلاعات موجود خواهد شد
در این روش باید بر اساس سازنده‌ی فلش یا حافظه در گوگل جست جو کنیم تا ببینیم سازنده آن نرم‌افزار ریکاوری و ترمیم برای دستگاه خود ارائه کرده یا نه. برای مثال برای رفع مشکل Write Protected فلش Transcend من در گوگل عبارت write protect transcend flash drive را جست جو می‌کنم و در نتایج یافت شده به سایت خود سازنده لینک می‌شود و JB Flash Tools را ارائه می‌دهد که به کمک آن می توانم مشکل را برطرف کنم. توجه نمایید که این روش برای همه دستگاه‌ها انجام پذیر نیست و تنها شرکت های معتبر مانند AData, Transcend, Sony, Silicon Power و مانند این‌ها نرم‌افزار مخصوص را ارائه کرده‌اند.

توجه بسیار مهم: تنها از سایت سازنده دانلود نمایید و اگر از سایت‌های دیگر چیزی دانلود نمایید ممکن است به احتمال زیاد بدافزار یا ویروس باشد.

.

اگر روش دیگری را شما می‌دانید یا سوالی در مورد روش‌های یاد شده دارید یا فکر می‌کنید جایی را اشتباه نوشته یا توضیح داده‌ام خوشحال می شوم در دیدگاه‌ها از شما بشنوم.

دقت نمایید تمامی روش‌های فوق توسط خود اینجانب تست شده و کاملا صحیح می‌باشد و مانند اکثر سایت‌های ایرانی از روی هم و جاهای دیگر بدون حتی یک بار تست کپی نشده است. پس در صورت استفاده از آموزش یا کپی آن در هرجایی نام سایت و لینک به منبع آن در دانش کامپیوتری فراموش نگردد.

تاریخ انتشار: آبان ۱۳۹۳
آخرین ویرایش: فروردین ۱۳۹۹

نوشته‌های مرتبط

9 دیدگاه برای “حل مشکل Write Protected از فلش درایوها و یا سایر حافظه‌ها”

  1. رضا

    با سلام
    توسط برنامه EaseUS Tools M Beta خیلی راحت میشه هم رایت پروتکت کرد و هم رایت پروتکت رو حذف کرد حجم نرم افزار کم و رایگان هستش !
    و رابط کاربر ساده داره و با چند تا کلیک مشکل حل میشه !

  2. negin

    سلام
    مشکل من اینه که هارد اصلی کامپیوترم write protected شده و بنظرم باید گزینه ی disk 0 رو وارد کنم درسته؟
    درواقع میخواستم مشکل write protected یک فلش رو درست کنم که هار خودم این مشکل براش پیش اومد!!!

    1. سلام. باید مارک و مدل هارد رو توی گوگل بزنید تا اگه شانس بیارید سازنده برای اون چیزی ارائه کرده باشه! و توی یک سیستم دیگه باید این مشکل رو رفع کنید.

  3. سروش

    دم شما گرم ممنون از راهنمايي تون 3 روزه دارم ميگردم و كلنجار ميرم همه راهها و نرم افزارها رو امتحان كردم نشد كه نشد تااينكه اين جمله” write protect transcend flash drive رو در گوگل سرچ كنيد” باعث شد به سايت اصلي برم ، نرم افزار اصلي رو نصب كنم و در عرض 3 دقيقه فلش ترنسند من درست شد
    سپاس بي پايان

    1. سلام. بله دقیقا همینطور هست. برای هر فلشی سازنده‌ی اون یک روش یا برنامه ارائه داده که فقط با اون مشکل رفع می‌شه. نه با روش‌های دیگه!

  4. 111

    سلام
    تو روش دوم ، بعد ازین که diskpart میاد ، باید چیکار کنیم ؟ list disk رو باید اونجا تایپ کنیم یا چی ؟

    1. سلام. بعد اینکه وارد DiskPart شدید و دستور List Disk رو زدید لیست دیسک های متصل به سیستم عامل رو نشون می‌ده. مثلا 0 هارد اصلی و 1 هارد دوم اگه داشته باشید و 2 فلش دیسک و …

  5. محمد

    با عرض سلام،
    من از تمامی دستورات بالا استفاده کردم آما با آن هم حل نگرید. ضمناً در سیستم عامل لینوکس هم کوشش کردم بازهم جواب نداد البته فلش من به دلیل ویروسی شدن اخطار write protect را میدهد. اگر کدام را حل دیگر دارید لطف نموده بفرمایید

    1. سلام
      تمامی راه و روش هایی که می دونستم رو در متن گفتم

پیام بگذارید