در هنگام کار با اینترنت چه اطلاعاتی از شما در دسترس می باشد؟

اگر از کهنه کارهای اینترنت هستید شاید شنیدن این مطلب برای شما جذابیتی و تازگی نداشته باشد ولی در ابتدا این را باید بدانید که هر صفحه ای را که شما درحال مشاهده آن هستید آن صفحه می توانید اطلاعاتی از سیستم شما و حتی خود شما را داشته باشد و حتی از آن اطلاعات استفاده نماید! این اطلاعات در برخی موارد باعث خرابکاری‌هایی می شود که در این آموزش روش های حل و دور زدن این دزدی اطلاعات هم گفته می‌شود که در صورتی که این اطلاعات برای شما مهم به شما می رود می توانید آنها را عوض کنید تا اطلاعات شما در دسترس نباشد. برای مشاهده‌ی ادامه آموزش به ادامه همین مطلب مراجعه نمایید.

آی پی (IP) و اطلاعات مکانی

هر دستگاهی که به اینترنت وصل می شود و در کل به شبکه ای متصل باشید دو چیز حتما باید باشد. یکی IP و دیگری MAC Address می باشد. آی پی همان Internet Protocol هست و شناسه ای برای مشخص شدن شبکه و اینترنت به کار می‌رود و توضیح زیاد و مطالب فراوانی برای آن وجود دارد ولی به طور مختصر می توان گفت همان شناسه اینترنتی می‌باشد ولی هر آی پی برای یک شخص نیست و بسته به نوع ISP و ابزار دسترسی به اینترنت این موضوع متفاوت می باشد ولی تا حدودی با این IP می توان محدوده فرد و نوع اینترنت استفاده شده توسط فرد را شناسایی کرد و اگر به دنبال شخص خاصی باشید مانند حکم قضایی برای جرایم سایبری می توان از ساعت حضور یک آی پی و دسترسی به ISP آن و گرفتن LOG از اینترنت آن روز و مک آدرسی که برای هر کاربر با شماره تلفن و اطلاعات دیگر در ISP ثبت شده است، مشخص کرد این آی پی دقیقا برای کدام مشترک بوده. پس لو رفتن این آی پی در مواردی خوشایند نیست.

برای رفع این مورد در قدیم نرم افزارهای فراوانی با نام های Hide IP ، Fake IP و موارد مشابه موجود بود ولی رفته رفته همانطور که گزارش ها می رسد این نرم افزارها در دنیای امروز کارساز نبوده  و به سختی می توان نرم افزاری را یافت که بطور واقعی IP را تغییر می دهند. ولی راحت ترین و سریع ترین راه استفاده از ابزار دور زدن اینترنت یا همان V P N ها می باشد که در این مورد در این می توان توضیح داد که در این روش شما به Host دیگری در کشور دیگر متصل می شوید و مانند این هست که کامپیوتر شما در آنجاست.

در این روش اطلاعات IP شما برای وبسایت همان آی پی هاست V P N متصل شده نمایش داده می شود. (ولی داخل پرانتز متذکر می شوم که در این روش و روش های مشابه هم به راحتی می توان IP واقعی را توسط مراجع قانونی و مراجعه به ISP مربوطه شناسایی کرد.)

اطلاعات سخت‌افزاری

یکی دیگر از این اطلاعات، اطلاعات مهم سخت افزاری مانند نوع شبکه داخلی، داشتن وب کم،‌ حتی میزان شارژ باتری لپ‌تاپ ها و متصل بودن سیم شارژر و ورودی صدا و موارد مشابه هم می تواند توسط اشخاص در اینترنت قابل دسترس باشد. حتی می توان به اطلاعات اندازه صفحه نمایش شما، تفکیک رنگ‌ها و رزولوشن و … نیز دست یافت.

تمام روش‌هایی که برای جلوگیری از دسترسی به این اطلاعات ممکن می باشد بصورت تخصصی می باشد ولی با افزونه‌هایی می توان تا حدودی جلوگیری کرد که در بخش بعدی یعنی اطلاعات نرم افزار در مورد این افزونه ها بیشتر حرف می زنیم.

اطلاعات نرم‌افزار

اطلاعات نرم افزاری هم مانند نام مرورگر مورد استفاده و نرم افزارهای نصب شده پلاگین دار مخصوص مرورگرها و حتی محتوی Clipboard در مرورگرهای IE-Based اشاره کرد. در این مورد مرورگرهای Opera و Firefox بیشترین ضریب امنیتی را دارا می باشند یعنی اطلاعات کمتری را بروز می‌دهند ولی مرورگرهایی مانند IE و Chrome اطلاعات بیشتری با بروز می‌دهند که در انتهای آموزش لینک اثبات این حرف را ارائه خواهیم داد.

و حال برای رفع بروز این اطلاعات شما می‌توانید از افزونه های User Agent استفاده کنید که در این ها نوع مرورگر و اطلاعات ورودی را می توانید بصورت دستی تا برخی موارد تغییر دهید. حتی جدیدا نرم افزارهای قدرتمندی برای در امان ماندن از این موارد تهیه شده‌اند که در قیمت های خوبی به فروش می‌رسند. (مانند نرم‌افزار miniFraud ساخته شرکت MaxMind)

اطلاعات خود را در اینترنت محافظت نمایید!

حال چه اطلاعاتی از شما و مرورگری که از آن استفاده می کنید در اینترنت قابل مشاهده می باشد؟ برای مشاهده پاسخ این سوال که در هر سیستم و مرورگر فرق می کنید کافیست سری به سایت System-scanner.net بزنید.

این نوشته از جایی برداشته نشده و از اطلاعات این جانب استفاده شده است. شما هم اگر از این مطلب در جایی استفاده کردید حتما نام نویسنده و لینک به مطلب در دانش کامپیوتری را رعایت نمایید تا بازهم شاهد این آموزش های رایگان و مفید باشیم. اگر هم جایی را فکر می کنید اشتباه نوشته‌ایم خوشحال می شویم در دیدگاه های انتهای مطلب صحیح مطلب را از جانب شما دریافت نماییم. با تشکر

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید